Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop?

Hejsan
Kanske en dum fråga, men har en längre tid undrat över om det är någon fördel med att använda sig utav knopen "Alpine Butterfly" för att knyta in flera personer på ett rep vid t.ex. glaciärvandring istället för att bara använda sig utav en enkel dubbel åttaknop längst repet?
 
Dubbelåttan kan väl åtminstone teoretiskt vrängas om man drar i de båda parterna istället för att dra i öglan.. I praktiken är det nog inga större risker med det antar jag.
 
Dubbelåttan kan väl åtminstone teoretiskt vrängas om man drar i de båda parterna istället för att dra i öglan.. I praktiken är det nog inga större risker med det antar jag.

Glaciärvandring är väl ett av ganska få tillfällen då man kanske kan lyckas få belastning åt alla håll, så att knuten vränger sig. Å andra sidan går ju knuten inte upp för det, så det gör nog ingen större skillnad.

Om jag inte minns fel ger alpine butterfly mindre minskning av brottstyrkan på repet, men med ett klätterrep vid glaciärvandring känns det som en icke-fråga.
 
Är det inte fantastiskt att det finns åtminstone ett tillfälle då alpine butterfly - den snyggaste knopen av dem alla - faktiskt är användbar? ;-)
 
En enkel knop att göra och att lära sig, men rätt ovanlig, så det är ett mycket enkelt sätt att briljera lite, eftersom många antingen inte känner till den eller åtminstone inte vet hur man gör den. Troligen är det en anledning som kan ge större användning av knopen, än de tillfällen man till nöds verkligen kan motivera den.

Hur gör ni när ni knyter in er på det sättet då? Sätter ni en skruvis i knut och loop och är nöjda?
Eller två skruvisar? Eller lärkfot i selen?
 
Man knyter en alpinfjäril på några sekunder, den blir alltid rätt dressad, går alltid att få upp, tål belastning åt alla håll, är så förbannat vacker att jag ibland knyter en bara för att få sitta och sucka över att sen är så fin, knyter upp och knyter igen, åhhhh, knyter upp, knyter, snyft, knyter upp...
 
Hej allihopa!

Angående fjärilsknuten och dess användbarhet så kolla in Mark Hudons triprapporter på supertopo. Han använder knuten i olika ankare då han klättrar på el cap. Det verkar smart!

Kan vara nåt att sätta tänderna i för de experimentlystna!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Senast ändrad:
Glaciärvandring är väl ett av ganska få tillfällen då man kanske kan lyckas få belastning åt alla håll, så att knuten vränger sig. Å andra sidan går ju knuten inte upp för det, så det gör nog ingen större skillnad.

Om jag inte minns fel ger alpine butterfly mindre minskning av brottstyrkan på repet, men med ett klätterrep vid glaciärvandring känns det som en icke-fråga.

Med en prussik åt varje håll så slipper man den risken. Och kan dessutom enkelt justera replängden.
 
Tack för svaren, kanske är så att den tål belastningar bättre. Har ingen erfarenhet av fjärilsknuten in action utan har endast gjort den i samband med inlärning.

Man knyter en alpinfjäril på några sekunder, den blir alltid rätt dressad, går alltid att få upp, tål belastning åt alla håll, är så förbannat vacker att jag ibland knyter en bara för att få sitta och sucka över att sen är så fin, knyter upp och knyter igen, åhhhh, knyter upp, knyter, snyft, knyter upp...

haha, låter som du är lite besatt. Kul att någon har hittat sin perfekta knut. ; )
 
Inkoppling i glaciärvandring med enbart karbin är väl sådär kul, åtminstonde skruv jobbar upp sig.

Jag föreslår istället gristryne.

För att komplettera med bra användningsområde för alpine butterfly så är den bra som loop vid truckets hitch.
 
+1 på det Kaj sa, i en situation där andrehen ska jumarera är det perfekt att dra ut en alpin fjäril till en andra punkt i ankaret och få jämviktat direkt utan slingor etc. Lätt att justera också!

Samma sak inom industriklättring, där knopen även används på andra sätt med fördel över åttan. Till exempel förriggad vid en kant/utstickande takfot, så att man kan klippa in sig där innan man lossar en repklämma och flyttar den över kanten. Hur vore det att jumarera på ett rep upp till en dubbelåtta i bukt mitt på repet? Skulle den vränga sig? Skulle den vara svår att få upp sen?

Keep it simple, but not too simple.. =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zardoz Fråga ang. Canyoneering Klättring allmänt 3
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
Sezziyanen Karbinhake-fråga Klättring allmänt 23
ctve8n En fråga om talket Klättring allmänt 13
Chila Fråga om klättring i Frankrike Klättring allmänt 3
n8r8d3r Fråga om viktskillnad Klättring allmänt 7
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
Elof Kanske en dum fråga men... Klättring allmänt 6
jamo (Dum fråga) Klätterförare på engelska? Klättring allmänt 2
sfrge Fråga om repbroms Klättring allmänt 18
bushmaster84 udda fråga.....=) Klättring allmänt 9
Reef Fråga!? Klättring allmänt 3
zeilon Repbroms fråga Klättring allmänt 10
zardoz Frågaq ang. Trad-klättring Klättring allmänt 59
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
Arytmica Frågan ang. slinggor Klättring allmänt 22
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
hbgsnix Definition på "alpine route" Klättring allmänt 22
Yakherden Clogga med Mammut Smart alpine? Klättring allmänt 10
Lowe Alpine Belsyparka Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.