Fotogenkök KAP byta slang

Några bilder på mitt KAP och jag uppfattar att slangen är på gränsen och troligen även o-ringar i kopplingen i ålder.
Ännu har jag inga problem.

Hur bytte ni slang och koppling eller byter ni o-ringar?

Snabbkopplingen snäpper fast i ytterkant på vindskydden vilket är en av de stora grejerna i produkten så den vill man ha kvar.
 

Bilagor

  • 20230510_210833.jpg
    20230510_210833.jpg
    980.7 KB · Visningar: 211
  • 20230510_210800.jpg
    20230510_210800.jpg
    1 MB · Visningar: 221
  • 20230510_210644.jpg
    20230510_210644.jpg
    1.2 MB · Visningar: 226
  • 20230510_210632.jpg
    20230510_210632.jpg
    1.2 MB · Visningar: 212
  • 20230510_210610.jpg
    20230510_210610.jpg
    1.2 MB · Visningar: 194
Slangen är en bränsleslang till VW 1200 - finns fortfarande som metervara från
leverantörer till motorhobbyn. Klämmorna som låser slangen i ändarna är vanliga kläm-
slangklämmor i lagom dimension. Kläms (försiktigt!) åt med en slö hovtång.
O-ringar köper man hos slangspecialister t.ex. Nitril duger, viton sägs vara bättre...
/Odd
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Slangen är en bränsleslang till VW 1200 - finns fortfarande som metervara från
leverantörer till motorhobbyn. Klämmorna som låser slangen i ändarna är vanliga kläm-
slangklämmor i lagom dimension. Kläms (försiktigt!) åt med en slö hovtång.
O-ringar köper man hos slangspecialister t.ex. Nitril duger, viton sägs vara bättre...
/Odd

Underbart svar. Du råkar inte ha dim på o-ringar?
 
Men byte av slang sker på samma sätt viktigaste att slang är avsedd för tex diesel och nafta om du vill använda detta. Jag förkortade min 35 år gamla slang och satte på vanliga slangklämmor av märkesvara.(kanske dumt men håller flera år efter)

Enklast är väl åka typ till Swedol/Lantmännen eller liknande butiker som har utb personal, de kanske även monterar allt om du tar med den gamla.

Dessa butiker har även en liten o'rings dimensions testare där de sätter på den gamla och kan då ta fram en ny om du köper 2 av varje och sedan förvarar den mörkt och svalt håller de länge.
 
Men byte av slang sker på samma sätt viktigaste att slang är avsedd för tex diesel och nafta om du vill använda detta. Jag förkortade min 35 år gamla slang och satte på vanliga slangklämmor av märkesvara.(kanske dumt men håller flera år efter)

Enklast är väl åka typ till Swedol/Lantmännen eller liknande butiker som har utb personal, de kanske även monterar allt om du tar med den gamla.

Dessa butiker har även en liten o'rings dimensions testare där de sätter på den gamla och kan då ta fram en ny om du köper 2 av varje och sedan förvarar den mörkt och svalt håller de länge.

Varför den tygslangen? Har det med behaglig i kyla?
 
Vet ej varför G.F. valde den slangen ev på bilen lite värme isolering för att ej få ånglås?
 
Det fungerar med en slang utan tygstrumpa också. Den senaste jag skaffade köpte jag på Kuntze i Västberga.

Thure
 
Brännardelen var tidigare Optimus en konstruktion som har anor från 1890-talet. Optimus slutade tillverka den brännaren nån gång på sena 80-talet? En portugisisk tillverkare har fortsätt att tillverka en snarlik brännare som passar som utbyte i bland annat KAP-köket. Den är i sammanhanget billig http://www.fogas.se/shop/1973---fotogenbraennare/

Finns också servicesatser http://www.fogas.se/shop/1718---servicesats-till-optimus-55/155/

Kopplingen till bränsleslangen hårdlödde Gunnar Finn fast på det tunna röret som passerar från undersidan av brännaren ut mot Trangias undre vindskydd. Den kopplingen var tidigare tysk Walther Präzision LP 06-003-0-SL004-23-2 för delen som sitter i bränsleslangen men den du har är en annan och sannolikt bättre i och med att Gunnar bytte till den.

En annan sak som skiljer är övertrycksventilen på pumpen. Du har där en mässingskruv min övertrycksventil är fjäderbelastad.

Thure
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips