Forumkniv - EKA Swede 92

Kokt linolja och terpentin 50/50. Vet faktiskt inte vilken behandling den hade i början men fibern reste sig av vatten så jag sandpapprade och oljade. Först faktiskt med Matolja då problemet uppkom på septemberjakten efter lite älgkontakt;-) inget marveulous trä inte på den heller men kanske lite finare än träet på bilderna på forumkniven.

Bosse

Tru-oil är annars en produkt som används till vapenstockar, men fungerar lika fint på träskaft till knivar.
 
Kokt linolja och terpentin 50/50. Vet faktiskt inte vilken behandling den hade i början men fibern reste sig av vatten så jag sandpapprade och oljade. Först faktiskt med Matolja då problemet uppkom på septemberjakten efter lite älgkontakt;-) inget marveulous trä inte på den heller men kanske lite finare än träet på bilderna på forumkniven.

Bosse
OBS! Ingen vanlig mineralterpentin skall användas det skall vara balsamterpentin jag brukar ha skaften liggandes i blandningen ca två dygn.
 
Absolut! Mycket lugnare visuellt intryck med mässing.

Håller med, och det skär sig inte mot det rostfria som jag trodde att det skulle göra.

Mycket vackert!

~Paul~

Håller inte alls med. Gillar de rostfria mycket mer. Till ett så ljust träslag som masur känns mässing lite smutsfärgade. Rostfritt känns mer sobert och färgtonen går igen i bladet och låsmekanismen.
Med ett mörkare träslag som bubinga känns mässing mer rätt
Men det är som sagt mina åsikter :)
 
Håller inte alls med. Gillar de rostfria mycket mer. Till ett så ljust träslag som masur känns mässing lite smutsfärgade. Rostfritt känns mer sobert och färgtonen går igen i bladet och låsmekanismen.
Med ett mörkare träslag som bubinga känns mässing mer rätt
Men det är som sagt mina åsikter :)
Fast nu jämför du med mer eller mindre ärgad mässing. Om du tänker dig glanspolerad dito så bildar dessa två material en otroligt fin kombination:
MinEKA88masur4.jpg


Det går förstås inte att hålla mässingen i glans hela tiden men de gånger man vill skryta så kan man alltid dra över den med en liten bomullstrasa ;).

Alla har olika syn på det estetiska, så även undertecknad. I det aktuella fallet så vill jag gärna se en liten brytning i nyans mellan skollorna i masur och skruvarna. Jag gillar inte för stor kontrast i färg och nyans men heller inte så liten att skruvarna liksom försvinner. Till det senaste hör enligt min åsikt de rostfria skruvarna som har en tendens att liksom slätas ut rent visuellt.

En fördel med rostfritt är att det är hållbarare än mässing. Å andra sidan är det svårare att återställa till ursprungsformen om olyckan skulle vara framme. Mässing är avsevärt mer formbart. En kompromiss skulle kunna vara anodiserade skruvar. Tyvärr har anodiseringen en tendens att nötas av om man använder kniven. I samband med en kniv som endast ligger i vitrinskåpet är det dock ett utmärkt alternativ.

~Paul~
 
Ett exempel till

Fast nu jämför du med mer eller mindre ärgad mässing. Om du tänker dig glanspolerad dito så bildar dessa två material en otroligt fin kombination:
~Paul~
Ett exempel till som jag tycker stärker din argumentation även när träet är av lite annan karaktär.

WOLF6164.JPG


men...
i säljstöds-broschyr för EKA Garden (bubinga) från slutet av sjuttiotalet står det: "den tål naturligtvis att stoppa i diskmaskinen". Vad tror du om det för masur-knivarna?
 
Håller inte alls med. Gillar de rostfria mycket mer. Till ett så ljust träslag som masur känns mässing lite smutsfärgade. Rostfritt känns mer sobert och färgtonen går igen i bladet och låsmekanismen.

Jamen då är vi minst två som tycker lika, för jag föredrar också rostfritt om jag kan välja.

Snyggt! (...smaken är som baken...) :cool:

Jag är en användare som sällan putsar och mässing är bra mjukt.
.
 
1. Ett exempel till som jag tycker stärker din argumentation även när träet är av lite annan karaktär.

2. i säljstöds-broschyr för EKA Garden (bubinga) från slutet av sjuttiotalet står det: "den tål naturligtvis att stoppa i diskmaskinen". Vad tror du om det för masur-knivarna?
1. Snyggt!

2. Haha, beror på vad man menar med "tål". Jag skulle inte rekommendera det.

~Paul~
 
Paul, fint trä i din 88a. Kunde man vara säker på den nivån skulle det kännas tryggt. Jag har ett likaledes fint exemplar men jag skojar inte om jag säger att jag kollade kanske 30-40 stycken först under flera års tid. Hittade en till slut för 350:- på jula. Just den tarvade som jag skrev åtskilligt med olja innan den nådde den nivå den borde varit på vid inköpet. Vet inte vad den var behandlad med från start men den sög i sig olja bra så det blev den vägen jag gick. Många av knivarna jag kollade på vägen hade mycket svag marmorering på masuren, skulle säga att det var som vilken björk som helst. Har några av deras knivar med bubinga, 60 och 45 samt frun har gamla varianten av 88an. Vill bestämt hävda att EKA gör eller åtmistånde har gjort bättre/jämnare träjobb i det träslaget.

Bosse
 
Paul, fint trä i din 88a. Kunde man vara säker på den nivån skulle det kännas tryggt. Jag har ett likaledes fint exemplar men jag skojar inte om jag säger att jag kollade kanske 30-40 stycken först under flera års tid. Hittade en till slut för 350:- på jula. Just den tarvade som jag skrev åtskilligt med olja innan den nådde den nivå den borde varit på vid inköpet. Vet inte vad den var behandlad med från start men den sög i sig olja bra så det blev den vägen jag gick. Många av knivarna jag kollade på vägen hade mycket svag marmorering på masuren, skulle säga att det var som vilken björk som helst. Har några av deras knivar med bubinga, 60 och 45 samt frun har gamla varianten av 88an. Vill bestämt hävda att EKA gör eller åtmistånde har gjort bättre/jämnare träjobb i det träslaget.

Bosse
Jag måste ha haft tur eftersom alla mina masurknivar har utmärkt kvalité på själva mönstret. Håller med om att bubinga-varianterna håller hög klass! Har också några pjäser i det träslaget ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.