Forumkniv - EKA Swede 92

Löpnummer

är för mig inte lika attraktivt som namngravering. Det skulle kunna få mig att haka på beställningen.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Haha, ja det ser inte bättre ut. Det finns trots allt en omröstningslista där man kan ge uttryck för egna preferenser. Vi får se var vi slutligen hamnar.
~Paul~

2012

Du höll ju inte med om att det är EKA 130års-jubileum...

EKA Swede 82 är 30 år.
Är även Swede 92 årtalsnamngiven?

Prova lite image search på "leaf engraving blade", "birch leaf engraving" mm

Var inte så blyga och anspråkslösa som en liten kompass eller en liten text!:)
Färg går tyvärr inte att få med lasergravyr.
p3723n1.jpg

2012

Du höll ju inte med om att det är EKA 130års-jubileum...

EKA Swede 82 är 30 år.
Är även Swede 92 årtalsnamngiven?

Prova lite image search på "leaf engraving blade", "birch leaf engraving" mm

Var inte så blyga och anspråkslösa som en liten kompass eller en liten text!:)
Färg går tyvärr inte att få med lasergravyr.
Ja, jag anser att EKA på sätt och vis dog 2008.

Har inte det exakta årtalet på EKA 92 men det kan vara början av 90-talet. Har för mig att det började med att EKA producerade modellen 99 till Normark och sedermera byggde sin version på den.

När det gäller utsmyckning, gravyr osv så anser jag att man inte behöver överdriva. Låt kniven tala för sig själv är mitt motto.

~Paul~

Har inte det exakta årtalet på EKA 92 men det kan vara början av 90-talet. Har för mig att det började med att EKA producerade modellen 99 till Normark och sedermera byggde sin version på den.

~Paul~

Jag är inte säker på detta? Jag har för mig (?) att Swede 92 kom som modell kring första hälften/mitten av 1980-talet, något år efter att jag köpte min svarta Swede 60 "Normark".

Jag är inte säker på detta? Jag har för mig (?) att Swede 92 kom som modell kring första hälften/mitten av 1980-talet, något år efter att jag köpte min svarta Swede 60 "Normark".
OK. Det finns ju en bok som behandlar knivar från Eskilstuna. Egentligen skulle man ha en sådan ☺. Hade varit avsevärt enklare. Jag förmodar att 92-an omnämns där.

En del info är antagligen förlorad för all framtid i och med att de gamla uvarna slutat på företaget.

~Paul~

Den gebortkniv som FNavd gav oss 90 påminner starkt om modell 92. Den är etsad FNS Almnäs.
Helt utan ricasso. Givetvis med rem och fodral.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips