Forumkniv - EKA Swede 92

Det låter som en klok egg om man ska kunna använda kniven, i övrigt fungerar min kniv kanon, har en Engelsk olja som jag funderar på att använda på masurbjörken i skaftet.
 
Är den verkligen så dålig från fabrik att man måste slipa om den för att använda den?

Hehe, nejdå, så illa är det inte. EKA lägger på en egg om totalt 40 grader från början på de flesta av sina knivar, och jag skulle tro att det gäller denna med. Den är dock inte helt vass, utan behöver ett litet handlag för att komma upp i rejäl skärpa. Då föredrar jag personligen en lite mindre eggvinkel, ned mot 20 grader. Men för att göra den lite mer robust och lättare att bryna upp igen så blir det en primäregg oxå. När jag ändå håller på ;)
__
Fredrik
 
Linolja/Balsamterpentin eller Parafinolja?

Har någon kört på parafinolja sin forumkniv? Jag brukar använda mig av kokt linolja och balsamterpentin och det funkar alltid bra på alla sätt men jag skulle vilja hitta ett alternativ som inte mörknar träet alls för just denna kniv.

Bifogar en bild på min (av mig) obehandlade forumkniv ihop med en 88:a där jag frikostigt smörjt på 2/3 kokt linolja och 1/3 balsamterpentin.
 

Bilagor

  • DSC_5990.jpg
    DSC_5990.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,097
Är i valet och kvalet om jag ska göra något med träet, börjar mer och mer gilla det ljusa skaftet. Dock med baktanken, hur kommer det att se ut om ett par år då jag använder kniven och inte gör något åt det?
 
EKA rekommenderar paraffinolja, så det kan väl inte vara helt fel...
__
Fredrik

Nu har jag provat med vanlig parafinolja från färgaffären.

Positivt är att det inte ger någon färgförändring, skarp lukt eller hinna av något slag.
Negativt är att det inte känns som att behandlingen kommer ge något kratigare skydd utan bara en lite fetare yta som förstås ger ett begränsat skydd men säkert behöver upprepas då och då om man aktivt brukar kniven.

Så min rekomendation är att köra på parafinolja om man vill bevara exakt färg och känsla på kniven och brukar den varsamt. Vill man ha en ordentligare behandling som tränger in i träet och som genom sin härdning ger ett kraftigare skalskydd på träet så tycker jag man ska köra på kokt linolja/balsamterpentin men då får man räkna med en förändring av färgtonen.
 
Behandlade

min med linolja/terpentin. Trät blev lite mera varierat i tonen. Nackdelen är kanske att för mycket linolja kan tröga till mekaniken och ge fläckar på metallen om man inte avlägsnar den därifrån innan den härdar.

Men linolja känns traditionellt och bra för min del.

Thure
 
Nu har jag provat med vanlig parafinolja från färgaffären.

Positivt är att det inte ger någon färgförändring, skarp lukt eller hinna av något slag.
Negativt är att det inte känns som att behandlingen kommer ge något kratigare skydd utan bara en lite fetare yta som förstås ger ett begränsat skydd men säkert behöver upprepas då och då om man aktivt brukar kniven.

Så min rekomendation är att köra på parafinolja om man vill bevara exakt färg och känsla på kniven och brukar den varsamt. Vill man ha en ordentligare behandling som tränger in i träet och som genom sin härdning ger ett kraftigare skalskydd på träet så tycker jag man ska köra på kokt linolja/balsamterpentin men då får man räkna med en förändring av färgtonen.

Tack för det testet! Jag har, tack vare MAW, lagt på ett antal lager med rå linolja och balsamterpentin (70/30) och det har inte blivit mycket mörkare. Lite, men det ger, som thureb säger, lite mer variation i träet och jag gillar det. Det känns som att träet har blivit lite hårdare och tåligare av behandlingen.
__
Fredrik
 
Då har jag också fått min kniv nu. Kniven har legat och väntat på mig i Sverige (bor i Norge).
Kan skollorna på min kniv redan varit behandlade...? Det luktade tydligt någon typ av olja när jag öppnade asken. Eller är det bara från en smord mekanism..?

På den övre bilden är skollorna obehandlade av mig.
På den undre bilden är skollorna behandlade med en strykning kokt linolja/lacknafta ca 50/50.
 

Bilagor

  • Kniv1.jpg
    Kniv1.jpg
    45.4 KB · Visningar: 673
  • Kniv2.jpg
    Kniv2.jpg
    44.9 KB · Visningar: 806
  • Op1.jpg
    Op1.jpg
    33.4 KB · Visningar: 765
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.