Forumkniv - EKA Swede 92

Blir spännande att se när min kommer,är jag månne den enda utanför Sverige som är med ?

Jag är också exilSvensk...Jag har alltså inte fått min kniv ännu. Nr. 22 ligger å väntar hemma hos morsan i Halmstad...
Jag ska fota och lägga upp bild här sedan...typ i maj någongång...

(Oslobo)
 
Kniven har anlänt!

Jag var och hämtade ut min kniv igår. Känns bra i handen och bra finish. Enda funderingen jag har är om det går att skydda träet i handtaget på något bra sätt, olja/lack/vad? Såg i tråden att det var fler som haft denna fundering, så jag får ta och läsa på lite tips på detta... helt ny värld för mig!
 
Sitter det inte skalor på instrument, måttband etcetra. På knivar sitter väl bara skollor?

Jag tror att det går rätt så bra att säga bägge delar nuförtiden, men du har nog rätt i att den egentliga svenska benämningen är skollor. Skalor, en försvenskning av "scales"?
Terminologin rörande det de har satt på din forumkniv är jag dock osäker på. På en skolla från 1 till 10 så når Eka inte särskilt högt där. Pinsamt, och kanske inte minst när man handlar med en så granskande skara som medlemmarna på utsidan. Förstår att du skickar tillbaka den.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    28.2 KB · Visningar: 404
Enligt SAOL är den primära stavningen på det som sitter på en kniv skållor
Fast både skollor och skållor förekommer och accepteras. Skollor är det äldre uttrycket som bland annat undertecknad använder och som finns på sidan 217 i Bergvalls Ordlista. Där står det att läsa att skollor betyder beslag och- eller tunn plåt.

Skållor är helt enkelt en nyare stavningsvariant på skollor.

Skalor övar man däremot på ett piano eller sjunger in sig på inför en soloprestation på Metropolitan ;).

~Paul~
 
Jag håller i och för sig SAOL som något högre än Bergvalls, och SAOL tar upp båda stavningarna, men från skolla hänvisas till skålla

För övrigt brukar även de berggrundsplattor som exempelvis bildar den skandinaviska fjällkedjan benämnas skållor. Eller skollor ;)
 
Man kan förstås diskutera diverse ordlistor hit och dit men faktum är att det var Bergvalls som delades ut bland skolelever. Så helt off side kan den inte ha varit :). Att språket utvecklas är förstås oundvikligt. Men bara för att något är av äldre datum betyder inte att det är fel ;).

Helt klart är dock att ordet "skalor" inte har i sammanhanget att göra.

~Paul~
 
Jag har pratat med knivmakare som säger skollor/skållor, skalor och sidor. Och en del återförsäljare säljer dessa ting som just "skalor", t ex Nordells. Så ordet är onekligen i omsättning både bland makare, brukare och handlare. Sen om det är en försvenskning eller annat som ännu inte står i en ordbok är ju en annan fråga. Men att använda ordet skala fungerar onekligen. Så att säga att det inte har i sammanhanget att göra är lite att ta i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.