Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Fiffigt. Vissa tillverkare går ett steg längre och perforerar hela tången med hål för att få fram en lättare dock hållbar konstruktion. Har du testat det?

~Paul~

Japp det funkar bra oxå. Det blir ganska bra balans då. Jag gör det på mina de lyx varianter oxå + när jag taperar.

Seved

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En kanske dum fråga

Jag vet inte om det är en dum fråga men finns det någon möjlighet att bara köpa ett blad till den mindre modellen. Jag gillar att göra dom själv men jag förstår om du inte gör det det är ju ändå en forumkniv så det är lugnt om det inte går bra. mvh erik

Misstänkte det. Man kan tydligen få ner vikten med upp till 15-20 procent.

~Paul~

Ja det är nåt sånt ja :). + att man flyttar fram vikten lite. Hållbarheten försämmras inte i och med att det finns gods imellan hålen. Jag håller på med en jaktkniv baserad på min korta hunter som jag gjort så med + att jag ska tapera den, sen blir det en full skålslipning på den, med bolster. Stålet är CPM154CM en de luxe hunter alltså.

Seved

Jag vet inte om det är en dum fråga men finns det någon möjlighet att bara köpa ett blad till den mindre modellen. Jag gillar att göra dom själv men jag förstår om du inte gör det det är ju ändå en forumkniv så det är lugnt om det inte går bra. mvh erik

Det går bra. Det är en till som ska göra det med den långa modellen. Men det blir med etsningen på bladet.

Seved

Ja det är nåt sånt ja :). + att man flyttar fram vikten lite. Hållbarheten försämmras inte i och med att det finns gods imellan hålen. Jag håller på med en jaktkniv baserad på min korta hunter som jag gjort så med + att jag ska tapera den, sen blir det en full skålslipning på den, med bolster. Stålet är CPM154CM en de luxe hunter alltså.

Seved
Låter avancerat. Hoppas att vi får se en bild på den?

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips