Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Haha, det tog sin kniv. Sorrry, tid ;).

I det här fallet handlar det dessutom om ypperliga material och en utsökt design. Att kopiera den tangerar att komma nära både Bob Dozier och RW Loveless ;).

Hur som helst. Om Seved kan ändra på små detaljer utan att rubba balansen i designen, samt ta bort den långa ricasson och använda AEB-L i stället för D2 så har vi en vinnare, eller????

~Paul~

PS Det får gärna vara ett fånglinehål där också ;)

Ja det är riktiga storfräsare vi pratar om, med både känsla för utsende och använbarhet. Loveless är ju en legend i sin egen tid.

Ja vad säger ni är det nåt att satsa på. Jaha håller du på AEB-L i stål väg, jag trodde du lutade mer åt 26C eller var det med 150 mm blad. Jag ritade in fångline hål lägnst bak där.
Fn nu leder ju 150 mm vi slutade för tidigt

Haha, det tog sin kniv. Sorrry, tid ;).

I det här fallet handlar det dessutom om ypperliga material och en utsökt design. Att kopiera den tangerar att komma nära både Bob Dozier och RW Loveless ;).

Hur som helst. Om Seved kan ändra på små detaljer utan att rubba balansen i designen, samt ta bort den långa ricasson och använda AEB-L i stället för D2 så har vi en vinnare, eller????

~Paul~

PS Det får gärna vara ett fånglinehål där också ;)

Galet snygg. Men du har rätt, ricasson är för stor. Den borde vara ungefär hälften och det vore nog snygg om den följde kortänden på skaftet i en liten bågform (hängde ni med på det där?).

Förresten hur är skaftet på en såndäringa kniv? Är det tillräckligt tjockt och stadigt att hålla i? Det rä väl en smaksak förstås, men personligen ser jag gärna att skaftet är kraftigt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ha ha trevligt. En tjej som förstår os knivnördar:) Oj vad fördomsfull jag var nu.

Hm jag funderar skarpt på att göra den. Om det inte blir den, så blir det nog en tjejkniv av den.

seved

Hjälp! Får värsta shopaholic-abstinensen av att se men inte äga en sån. Skynda skynda! Jag "offrar" mig gärna på att köpa prototypen!

Ja det är riktiga storfräsare vi pratar om, med både känsla för utsende och använbarhet. Loveless är ju en legend i sin egen tid.

Ja vad säger ni är det nåt att satsa på. Jaha håller du på AEB-L i stål väg, jag trodde du lutade mer åt 26C eller var det med 150 mm blad. Jag ritade in fångline hål lägnst bak där.
Fn nu leder ju 150 mm vi slutade för tidigt

Ja, vi slutade alldeles för tidigt, dock måste man sluta vid någon tidpunkt ;).

När det gäller korta knivar så måste man nog föredra AEB-L framför UHB 26C. Olika användningsområden - olika stålsorter.

En större kniv kan man banka in i en stubbe. En kort dito funkar inte i sammanhanget. Med andra ord; slagseghet gentemot motstånd mot abrassiv nötning, dvs UHB 26C gentemot AEB-L.

En kniv med dessa parametrar är totalt meningslös om bladet är i kolstål. Det man är ute efter är nötningstålighet. Av denna anledning är det tämligen lätt att välja stålsort ;).

~Paul~

Galet snygg. Men du har rätt, ricasson är för stor. Den borde vara ungefär hälften och det vore nog snygg om den följde kortänden på skaftet i en liten bågform (hängde ni med på det där?).

Förresten hur är skaftet på en såndäringa kniv? Är det tillräckligt tjockt och stadigt att hålla i? Det rä väl en smaksak förstås, men personligen ser jag gärna att skaftet är kraftigt.

Ja för stor riccaso är varken snyggt eller praktiskt.

Man kan variera tjockleken lite, genom scalorna. Så är stålet 3,5 mm

Seved

Typiskt nog. Hade vi väntat med omröstningen så hade 15 cm bladlängd precis vunnit omröstningen ;). Det har nämligen gått en vecka nu.

~Paul~

Ja, vi slutade alldeles för tidigt, dock måste man sluta vid någon tidpunkt ;).

När det gäller korta knivar så måste man nog föredra AEB-L framför UHB 26C. Olika användningsområden - olika stålsorter.

En större kniv kan man banka in i en stubbe. En kort dito funkar inte i sammanhanget. Med andra ord; slagseghet gentemot motstånd mot abrassiv nötning, dvs UHB 26C gentemot AEB-L.

En kniv med dessa parametrar är totalt meningslös om bladet är i kolstål. Det man är ute efter är nötningstålighet. Av denna anledning är det tämligen lätt att välja stålsort ;).

~Paul~

Ja man måste ju stoppa nån gång som sagt. Vi får se om det blir nån lång med sen.

Jo jag håller med :) men det är inte lätt det där he he endel gillar bara kolstål och endel vill ha bara rostfritt.

Stämmer precis.

Japp jag föredrar AEB-L till den här.

Seved

Typiskt nog. Hade vi väntat med omröstningen så hade 15 cm bladlängd precis vunnit omröstningen ;). Det har nämligen gått en vecka nu.

~Paul~

Jasså har det gått en vecka nu. Var det inte på helgen vi började. Ja ja där ser man. Det är många som vill ha en lite längre, så det får kanske bli en sån efter det här.

Seved

Jasså har det gått en vecka nu. Var det inte på helgen vi började. Ja ja där ser man. Det är många som vill ha en lite längre, så det får kanske bli en sån efter det här.

Seved
Ja, vi får se :). Personligen tar jag gärna kniv nummer 1 av båda dessa varianter!!

Därmed tingat :)

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips