Forsbacka - Gävle

Hej

Har planer att padla från forsbacka till gävle första helgen i Maj. Har några frågor.

1. Någon här som paddlat den sträckan förut ?

2. Om någon här har paddlat sträckan förut, hur lång tid tror ni man behöver. Det är ca 20 km.

3. Har inte någon kajak/kanot själv, har tänkt att hyra. Vet ni någon/några som hyr hut kanoter/kajaker i närheten? Smidigt är om de lämnar där man börjar och hämtar när man är klar. Blir tungt att paddla tillbaka hela sträckan.

Bara några få frågor, tack på förhand.

// Micke
 
Tjena!

Jag har paddlat delar av sträckan.

Det är ganksa många lyft / transporter. speciellt runt Mackmyra, är inte helt säker på hur leden går där.
Du hittar mina turer här http://www.everytrail.com/browse.php?country=Sweden&state=Gävleborgs Län&activity_id=11&page=1

GD skrev om den för nått tag sen http://gd.se/nyheter/fiske/1.372748

Labbis kafe i Forsbaka hyr ut, tror att de bara har kanoter. Annars naturkompaniet eller friluftsfrämjandet ( då måste du dock hämta i smörnäs )

www.friluftsframjandet.se/gavle

Inledde faktiskt säsongen idag från Mackmyra till Forsbaka och tillbaka. Härligt nu är säsongen igång

Go tur

Tobias
 
Många lyft

Det är nästan ingen som paddlar denna led, så om somrarna är det höga brännäslor vid lyften och dåligt skyltat. En trevligare tur (enligt mig) är att paddla från Ockelbo till Högbo om man nu vill paddla sjöar och åar. Naturkompaniet är smidigaste stället att hyra ifrån (026-142560), Äventyr i Högbo ett annat (026-215021).

Både Storsjön och Öjaren är trevliga sjöar att paddla på.

Hälsningar Tomas
 
Ockelbo - Smörnäs

Hej på er.

Vill tacka för er hjälp och information, det vart en paddling helgen den 1 maj - 3 maj. Paddlade från Ockelbo till Smörnäs, vi hyrde kanot och kajak från friluvsfrämjandet i Smörnäs.

Vi hade kanontur med vädret, sol hela tiden. Lite fisk fick vi också, sömnen var inte att klaga på. Några av oss fick även ett litet dopp, fick värma sig lite framför en stor brasa.

Jag rekomenderar turen, naturskön miljö, lite mycket sjöar kanske, men helt OK för en novis paddlare.

Vi tog lite bilder, kanske ska lägga upp några av dem.

Mvh Micke Sommar
 
Paddling Sandviken-Forsbacka-Gävle augusti 2011

Kan lämna en kort uppdatering om sträckan Sandviken-Forsbacka-Gävle som jag paddlade med min flickvän i augusti 2011. Kommunen rustade upp leden Forsbacka-Gävle bara för några år sedan och marknadsför den på sin hemsida. Tyvärr har ingen underhållit leden över huvud taget, så det saknades skyltar (några hittade jag i vattnet), bryggor hade sjunkit och stigar/släpanordningar vid lyften var helt övervuxna (och jag menar fullständigt övervuxna; vid två ställen hittade vi inte ens lyftanordningen, vid de övriga fick vi använda min fällsåg för att hugga bort slyn för att kunna se ställningen). Känns märkligt att låta allting bara förfalla så snart efter att man lanserat en satsning.

Men mest märkligt är varför man har valt att satsa alls på att marknadsföra denna led. På de cirka 2 mil det är att paddla räknade vi till 5-6 lyft – och det var inga nådiga lyft. På hemsidan skriver man att det är 500 m att lyfta vid Mackmyra, men man skriver inte att vägen går upp och ner för åker, helt utan släpanordning och inte är markerad. En vänlig sommarstugeägare berättade att det nästan är omöjligt att gå den tilltänkta vägen eftersom den aldrig underhållits (och att bryggan vid den branta grusbacken hade sjunkit). Han föreslog oss istället att gå på andra sidan dammen, ner för en brant och oländig grusbacke, in genom ett litet hål i ett staket och lägga i vid de stora stenarna framför dammluckan. Inget av alternativen kändes särskilt bra. Vid det sista lyftet innan Boulongern fick man (utöver att bryggan och skylten sjunkit) bära kanoten uppför en brant grusbacke, kliva över ett vägräcke ut i en svängande väg som omgavs av täta buskage. Bilförarna (och vi) hade ingen som helst sikt eller möjlighet att bromsa, så vi fick försöka lyssnade efter om det kom bilar och skyndade oss sedan över med den långa dubbelkajaken. Kändes inte särskilt lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Jag kan här tillägga att min tjej och jag är 25 resp 28 år och vana friluftsmänniskor som paddlar ganska mycket. Tyvärr lade vi nog här lika mycket tid på lyft som på att faktiskt paddla eftersom vi gjort misstaget att ta med oss packning i kajaken.

Jag kan förstå om leden finns som ett nödvändigt ont för de som verkligen vill ta sig från Hofors till havet, för sträckan Hofors-Högbo (och Hofors-Högbo-Sandviken-Forsbacka) är väldigt fin (och har paddlats av oss många gånger). Men att bara paddla Forsbacka-Gävle med kajak kändes helt meningslöst och att marknadsföra det på hemsidan som en aktiv kanotled kändes mer som lurendrejeri.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.