FornSök i GPS'en

För ett tag sedan upptäckte jag Riksantivarieämbetets utmärkta FornSök, där alla svenska fornminnen finns med information och koordinater. Problemet var bara att jag skulle vilja ha informationen i min GPS, så jag skrev ett litet program som löser detta som jag tänkte dela med mig av. Observera, det är väldigt mycket Beta... =)

Programmet finns att ladda hem här.

Jo, Fornsök är en förträfflig tjänst. Men faktum är att man kan också använda program som GPSBabel (http://www.k-blogg.se/2007/05/28/fornlamningar-i-din-gps/ och GPS Utility (http://www.k-blogg.se/2007/10/16/med-gps-pa-sondagspromenaden/ för att konvertera kml-filer till gpx-filer som kan läsas av en GPS.

Själv gjorde jag dock som du och skrev ett eget program (i Excel). Då får man ju det som man vill själv ha det (t.ex möjligheten att avlägsna osynliga fornminnen såsom fyndplatser från listan). Det konverterar kml till/från xls till wpt. Det senare är en waypointfil för OziExplorer och OziExplorerCE (jag kör med en handdator med blåtandsGPS).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, konvertering från KML till GPX finns det flera program för. Men vad jag ville få med var att automatiskt få med beskrivningarna på fornminnen ( + annat i framtiden, måhända =) ).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips