Fötterna

En liten rookiefråga om inlines, när jag åker så "står fötterna" snett. Antar att det beror på att jag är otränad i vristerna eller? Jag drar åt dem hårt å så naturligtvis så att de skall sitta ordentligt.
 
"Bambifötter"

Jag vet inte hur mycket skridskor du åkt innan, men det märker man på folk som inte är vana att åka skridskor/in-lines, att de tenderar att ha skridskorna väldigt sneda. Jag tror att detta beror på att man inte riktigt hittat balansen i skorna, utan "hänger" med foten mot skridsskons sida för att få balans. Detta "går över" när du blivit mer van att stå på dem. Kan tänka att det tar väldigt mycket energi att hela tiden måsta hänga med fötterna, samt att det måste slita en del på den del av foten som man lutar emot...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jo det är alltså bara en fråga om vana. Man måste lära sig hålla emot lite med fötterna så dom blir raka.
 
Beroende på vilka inlines du har kan du också provat att justera ramen i sidled så att du står mer rakt över hjulen(= behöver inte hänga i skorna).

Prova också att åka mer på innerskär- sätt i hjulen rakt under dig på hjulen utsida, glid så, lägg över kroppsvikten åt andra hållet (v. om du står på h. ben) och tryck ifrån i ytterskäret.
/Erik
 
Berneflott; sa:
Beroende på vilka inlines du har kan du också provat att justera ramen i sidled så att du står mer rakt över hjulen(= behöver inte hänga i skorna).

Prova också att åka mer på innerskär- sätt i hjulen rakt under dig på hjulen utsida, glid så, lägg över kroppsvikten åt andra hållet (v. om du står på h. ben) och tryck ifrån i ytterskäret.
/Erik

Intressant, skall prova å se om jag hänger med ordentligt. Min teknik är knappst den bästa då jag inte har någon att fråga, så det kan mycket väl vara just en teknikfråga.
 
Ytterskär är tvärtom

Berneflott; sa:
Beroende på vilka inlines du har kan du också provat att justera ramen i sidled så att du står mer rakt över hjulen(= behöver inte hänga i skorna).

Prova också att åka mer på innerskär- sätt i hjulen rakt under dig på hjulen utsida, glid så, lägg över kroppsvikten åt andra hållet (v. om du står på h. ben) och tryck ifrån i ytterskäret.
/Erik

Antingen förstår jag dig inte Erik eller så har du fått det om bakfoten. Skridskoåkning skall om den göres effektivt börja på ytterskär dvs på yttre delen av hjulen alltså den sida som vetter åt höger på högra skon och vid frånskjutet går du över på innerskär.

Detta gäller både på is och asfalt och oavsett om du kör med doublepush klap eller med konvemtionell teknik och utrustning.

Hälsningar Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Ytterskär är tvärtom

Antingen förstår jag dig inte Erik eller så har du fått det om bakfoten.


Helt rätt Thure, mitt fel. Glidfasen skall påbörjas på hjulets utsida. Min poäng var att man som nybörjare bör träna på att utnyttja hjulens båda sidor för att få ett längre skär, kunna ta skarpare kurvor och bättre balans/ kontroll över skridskorna.

Ytterskär, för att man åker på skridskons yttre skär(egg) trots att skäret (steget) faktisk går in under kroppen ;-)

/Erik
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.