Förvirrad av ett trangia :/

ett par tipps...

För att inte råka ut för en explosiv överraskning med brännaren så måste man låta den kallna innan man fyller på mer bränsle vid ett "långkok". Om man inte gör det är det risk att spriten snabbt förgasas när den möter den heta brännaren och exploderar.

Jag rekommenderar också (som flera andra) att man eldar upp all sprit i brännaren innan man packar ner den. Om det har läckt ut sprit i köket och man inte diskar det innan man lagar mat i det kommer maten att smaka apa p g a denatureringsmedlet i röd-spriten.

Om du har teflonbelagda kärl till köket så lägg gärna en bit kartong ca 1,5 mm tjock mellan delarna, dvs på botten av den stora kastrullen och i botten på stekpannan. Detta gör att köket inte nöter på beläggningen.

Oootro; sa:
när jag lägger på stekpannan på allt som sista moment så möts stekpannans kanter precis mot vindskkyddets kanter...

Där är du antagligen gåtan på spåret. Stekspannan ska vara "lock" för hela packen, annars är nåt knas.

series-25-7-inhand.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nordesjö; sa:
Oootro; sa:
när jag lägger på stekpannan på allt som sista moment så möts stekpannans kanter precis mot vindskkyddets kanter...

Där är du antagligen gåtan på spåret. Stekspannan ska vara "lock" för hela packen, annars är nåt knas.

series-25-7-inhand.jpg

Det är lock för hela packen, dock går det inte att "trä över" locket, utan den ligger precis i kant med vindskyddet. Men oavsett så ligger ju kastruller löst innuti och har utrymme för att förflytta sig.
[Ändrat av Oootro 2006-06-08 kl 16:19]

Steg för steg.

Lägg vindskyddet (den med massa hål) med stora öppningen uppåt,därefter lägger du i överdelen (den med fällbara kärlstöd), Fäll upp kärlstöden och lägg i den större kastrullen,i den lägger du i den mindre.Plocka in de saker som du vill/får plats med och fäll ner kärlstöden och lägg sedan den uppåner vända stekpannan över.

peter
EDIT:för många kastruller och ingen stekpanna :)
[Ändrat av ping 2006-06-08 kl 16:28]

Om du följer dessa steg när du packar ihop köket och locket ändå inte går på, då har du kanske fått stora vindskyddet till lilla köket, passformen mellan
vindskydd och resten av köket på dina bilder verkar ju inte så bra. Jag har använt både lilla och stora trangia och aldrig tyckt att det varit något direkt glapp mellan delarna, men om jag trycker ner de små kastrullerna i stora köket ser det ut lite grann som på dina bilder.

Jag tycker det ser lite skumt ut med kastrullerna staplade i varandra också. I alla fall i mitt stora trangia går den mindre kastrullen helt ner i den stora. På dina bilder verkar kastrullerna inte riktigt göra det.

öringen; sa:
När jag kikar på bilderna tycker jag att passformen på kastrullerna verkar minst sagt konstig...

Arrgh.. :/

Nu ska jag förtydliga mig tio snäpp ytterligare med filmer... i höst kommer även min fullängdare "Trangia & Livet" på biografer i sverige..

Håll till godo:

"Skrammel & Du"
http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=6F7BEC39495A9FDE
(13 mb)
Lägg märke till när jag greppat köket för andra gången att locket inte kommer djupare än så där, det ligger precis mot kanten av vindskyddets topp.

Och en för att ytterligare demonstrera passformen på kastrullerna (17 mb)
http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=DA35377850F1FBCB

Samt en där jag visar exakt hur dåligt locket passar.
Det spelar ingen roll om jag tar ut allt innehåll, det är det yttre vindskyddet med hål i som locket tar imot.
Locket kommer aldrig "över" kanten utan ligger hela tiden någonstans mot kanten. Är detta rätt?
(10mb)
http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=616B48AC5CE5D792

Ping: Jag gör precis som du beskriver när jag packar ihop köket.

Jag har köpt köket från Getout... det är ett 27-7 duossal. Men det kanske kan vara ett 25 vindskydd jag fått? Frågan är bara issåfal hur vindskyddet kan ha passat i 27-7 kartongen?

Har någon med ett 27 eller 25 kök lust att mäta diametern på vindskyddet?

Har du bara en kastrull?
I bâde mitt 25 och 27 har jag tvâ kastruller, visserligen är dom 20 âr gamla.
Du mâste ha fâtt nâgot returex där nâgon snott grejer, stekpannan är ju för liten oxâ.
http://www.trangia.se
välj sprâkversion och sâ Demo
[Ändrat av gundj 2006-06-08 kl 17:37]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips