Förvaring av torkad mat under vandringen

Är det någon som vet om man kan förvara torkade matvaror i samma påse medans man är ute?

Jag vet att man inte får blanda kött och övrigt i alla fall men kan man blanda allt utom kött ?

avslutad210712

Gäst
Jag gör portionspåsar där jag blandar ner allt dvs även kött, fisk, kyckling. Har inte haft några problem men det är väl för att jag är som humlan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det ska inte vara några problem att blanda allt. Om maten är rätt torkad så handlar det bara om att hålla den torr.

Men sen är det ju så att olika torkade ingredienser behöver olika blötläggningstid för att få tillbaka sin rätta konsistens, så är man kräsen när det gäller konsistensen så rekommenderas separata påsar.

Det KAN vara vettigt att lägga maten i papper (små papperspåsar eller kuvert man viker ihop själv) innan man lägger den i plastpåse eftersom pappret då fångar upp en del fukt som annars skulle sugas upp av maten.

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Men sen är det ju så att olika torkade ingredienser behöver olika blötläggningstid för att få tillbaka sin rätta konsistens, så är man kräsen när det gäller konsistensen så rekommenderas separata påsar.

Har märkt att kålrot kräver lite längre blötläggning och om den fått ligga för kort tid så ger den ett rätt intressant tuggmotstånd *L*.

nermander; sa:
Det KAN vara vettigt att lägga maten i papper (små papperspåsar eller kuvert man viker ihop själv) innan man lägger den i plastpåse eftersom pappret då fångar upp en del fukt som annars skulle sugas upp av maten.

Ett klart bra tips.

avslutad210712; sa:
Har märkt att kålrot kräver lite längre blötläggning och om den fått ligga för kort tid så ger den ett rätt intressant tuggmotstånd *L*.

Blötläggningstiden borde bero på tillagningen före torkningen också. Torkar man rotmos så borde knappast blötläggningen bli lika lång.

Det handlar nog mycket om ytan. Finfördelat material ger stor yta och fukten tränger in fortare.

Man borde alltså kunna göra olika storlek på olika livsmedel beroende på hur fort de återfår sin konsistens. Tröga grejer gör man pyttesmå bitar av och snabba grejer kan vara större.

avslutad210712

Gäst
KLAGER; sa:
avslutad210712; sa:

Blötläggningstiden borde bero på tillagningen före torkningen också. Torkar man rotmos så borde knappast blötläggningen bli lika lång.

Problemet är bara att min fisksoppa blir så trist med rotmos istället för kålrotsbitar *L*.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips