Förvaring av T-röd på roadtrip?

Ska på en roadtrip med dottern i sommar. Ska bo i tält och tänkte ta med Trangia-köket. Använder T-röd som bränsle. Det fungerar fint vid dagsvandringar. Men hur går det på en roadtrip? Klarar T-röd att förvaras i en varm bil på sommaren? Måste jag ta den med mig varje gång jag lämnar bilen?

Tacksam för svar!

Jag tror inget det är några problem med att låta T-röd ligga kvar i bilen. Denna tro baserar jag på att man inte tar med/ur reservdunken med bensin när man lämnar bilen. Den termiska tändpunkten för bensin är ungefär densamma eller t o m lägre än den för T-röd. Alltså borde det vara lugnt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det kan vara smart att ha den nära golvet, där är det normalt svalare. Undvik att ha flaskan i solen innanför en ruta alltså:)

Det blir nog rätt varmt i bensintanken på en bil som står stilla i solen också. Och man har väl aldrig hört talas om en bil som självantänt?

Jag har haft T-röd samt gas i bilen under flera semestrar, dessutom är jag lat så T-röd har råkat bli kvar i bakluckan även till höstens helgturer, inget har läckt och bilen har inte brunnit.

Hej.
Vet ej om du redan har Trangias säkerhets flaska.
Skall du använda Trangias brännare eller någon annan för den delen också så bör du använda Trangias säkerhets flaskor.
Gör du inte det så kan olyckan vara framme och du kommer ångra dig för resten av livet.
Risken är lika stor för för dej själv som för alla andra inom 3 till 4 meters radie.
Finns att köpa i dom flesta frilufts butiker.
https://shop.trangia.se/sok/t röd Bränsleflaska

Det blir nog rätt varmt i bensintanken på en bil som står stilla i solen också. Och man har väl aldrig hört talas om en bil som självantänt?

I min pappas första bil VW 1200 som dessutom var svart fick han inte tanka fullt på sommaren en för då kunde bensinen rinna över när den blev varmt. Bensintanken finns under bagageluckan fram.

Per

Under någon av stolarna i framsätet har någon lärt mig är bra placering av T-röd/Tenol/gasol.

Vill man var extra försiktig kan man stoppa flaskan i en blöt strumpa. Jag känner nog ingen som efter ett tag har ett antal udda strumpor/sockor.

Eller rulla in flaskan i en frotte'handduk.

Bil tank har ventilation

Jfr ej bil med en sluten tank och tät flaska bil har säkerhets system om ej äldre än 25 år.
Al flaska betydligt bättre än plast ,säkerhets flaska med ventil
Bäst men Aluminium kräver mycket värme innan innehåll blivit varmt
Men ha flaska i koffert om du har eller på golvet då det kyler bra även fönster normalt lite öppet på sommaren och ventilerar bort gaser före exploderar.
Om man ej fyller brinnande brännare med plastflaska ska nog allt gå bra.

Med tanke på hur många som har gasflaskor och diverse brännbara vätskor liggandes i bilarna så kan du nog vara lugn.
Skulle de uppstå något läckage så lär du känna det på lukten när du öppnar bilen.
Ställ flaskorna i en balja som samlar upp vätskan om det mot förmodan skulle bli något läckage. Då slipper du få golv- eller bagagerumsmattan indränkt.

Beroende på vart du parkerar så kan du ju alltid gömma flaskan bakom något utav bilens däck om du känner dig orolig.

Du bör använda en säkerhetsflaska till t-spriten, och den tål högre tryck än flaskan som spriten kommer i från början.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips