Förvara kläder i ca 1-2år?

Hej,
Någon som har några tips på hur man förvarar kläder på bäst sätt om man lär förvara dom i ca 1-2år och man kan inte använda dom eller lufta dom?

Det är div fjällräven jackor samt woolpower plagg för säkerligen 20.000kr totalt så är knte sugen på att det blir förstört.

det jag tänkte var:
Tvätta upp dom.

Lägga dom i plastbunkar med lock, sånna där med "klämmor" som klämmer ner locket.

Och sedan tejpa runt locket.

Då lär det bli någorlunda lufttätt.

Samt att lägga i luftavfuktare, sånna där kulor som drar åt sig fukt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vart ska du ha dem?
Om jag skulle förvarat mina kläder i normalt inomhusklimat skulle jag nog hellre bara stoppat ner dem i en vanlig flyttkartong. Känns farligt att göra det så förbaskat tätt.
Har också några lådor med kläder som förvaras i uteförrådet och på kallvindarna, i flyttkartonger. Inte så värdefulla som dina, men har inte märkt att de farit illa av behandlingen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ja för grejer utan loft , som dunjackor,syntetisoleringsjackor,sovsäckar med mera så köper du vakuumpackpåsar av typen som man evakuerar med damsugare , sitter en backventil på dom.

Loftgrejerna får du helt enkelt se till att dom är rena,100% torra och slänga in dom i sån där plastback.
Kan du inte förvara plastlådan torrt så kan du slänga in Silcagel påsar i den som tar hand om inträngande fukt.
Plast släpper in vatten om än långsamt

Det räcker inte med 2 tepåse Silcagel utan några större utspridda.

Viktigt att du förvarar kläderna torrt, mörkt och luftigt (för att undvika ev mögelrisk), dvs undvik gärna källare och vind där det är ökad risk för fukt.
Jackor och dyligt hänger du gärna i en vanlig klädgarderob i tyg (kallas även malgarderob) som även skyddar mot ex damm. Är det enstaka plagg som ev jackor som inte innehåller ull kan du hänga dem i ex klädöverdrag (ex Skubb eller Pluring från IKEA).
Ullplagg förvarar du lämpligen i ex förvaringsboxar av tyg som stängs med dragkedja (för att hålla ute ev malar).

Själv undviker jag gärna förvaringsboxar i plast till kläder och föredrar tyg eller papp för just som "andas" lite bättre och minskar risken att stänga inne fukt.

Mal och pälsängrar är det jag skulle vilja slippa för ullplagg. Frysförvaring är säkrast men kanske lite opraktiskt.

Täta plastboxar är ett vettigt förslag.

Mera tips t ex http://www.anticimex.com/sv/se/Priv...kategorier1/Angriper-mat--textil1/Palsangrar/

Thure

Finns det ingen risk att ullen börjar mögla?

Kollade på sånna där tygpåse med dragkedja, men då kan ju pälsängrar ta sig in.
Och då blir det ju värsta lyx-mat orgi för dom.

Viktigt att du förvarar kläderna torrt, mörkt och luftigt (för att undvika ev mögelrisk), dvs undvik gärna källare och vind där det är ökad risk för fukt.

Jackor och dyligt hänger du gärna i en vanlig klädgarderob i tyg (kallas även malgarderob) som även skyddar mot ex damm. Är det enstaka plagg som ev jackor som inte innehåller ull kan du hänga dem i ex klädöverdrag (ex Skubb eller Pluring från IKEA).

Ullplagg förvarar du lämpligen i ex förvaringsboxar av tyg som stängs med dragkedja (för att hålla ute ev malar).

Själv undviker jag gärna förvaringsboxar i plast till kläder och föredrar tyg eller papp för just som "andas" lite bättre och minskar risken att stänga inne fukt.

Hmm, men kan inte pälsängrar ta sig in i förvaringsboxar utav tyg?

Plastlåda med lock och Silcagel torkpåsar är det som gäller

Finns ju "kattsand" ala Silcagelkorn.
Ta nån oparfymerad variant och gör Silcapåsar kingsize
av t.ex strumpor som du lägger det i.

Fukten kommer koncentreras i Silcat

Du kan ju köpa en sån där plastunna på 230 liter med lock också
http://www.pk-produkter.se/Plastfat-med-lock
Sen toppat med Silca gel absorbenter.
Dessa är ganska tjocka så även Norpan och hans muskompisar får det tungrott att gnaga sig igenom

Nästa steg är väl en plåttunna som syrevakueras med torr inert skyddsgas , va fan är du prepper av klass?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips