Förtvivlat snöläge på kontinenten.

Det verkar som snösmältningen i fr a Alperna är kraftigt försenad, med åtminstone två veckor. Kanske repris på 2013 då jag avbröt en tur i Havsalperna efter fyra dagar p g a snön. Jag har haft återkommande snönoteringar på min sajt, fram t o m 2015. Helt rättvist är det inte att jämföra ty det året var snöläget exceptionellt gott - jag gjorde en poäng av att gå över höga pass tidigt på säsongen. Då var vädret också extremt varmt under turen, men tyvärr slog mina ischiasbesvär också över i det extrema -- jag kunde efter 18-19 dagars vandring, under hemresan och ett par veckor efteråt inte gå eller ens stå utan smärta.
Cykla gick bra men inte så kul eftersom vi hade rena höstvädret hemma i juli.

Men iår ser det ut att stå helt stilla. Normalt ska smältningen ta fart i slutet av april, och det krävs en nollgradersisoterm på över 3000 meter för att det ska vara märkbar fjong i smältningen, men nu ligger det ofta kring 2000. I Pyreneerna är läget betydligt bättre än i ex.vis Sydalperna, men inte som tidigare år.

Troligen får jag, om det inte blir ett dramatiskt omslag, strunta i försommartur och kanske satsa på en längre fjälltur i slutet av juli och och en längre sensommartur än vanligt. Jag vill, vill, vill vandra på min 75-årsdag i augusti.

Hur är det i fjällen?
 
Tack, men just sådan grafik begriper jag mig inte på. Nu var jag mest intresserad av det allmänna läget jfrt med andra år. På fjellforum fick jag veta att det varit mindre än vanligt men troligen har smältningen varit dålig. Och på kontinenten står det fortfarande still eller kommer det rentav nysnö.
 
Här på norra sidan alphuvudkedjan (centralt) är snösmältningen nog någon månad efter 'normalt'. Gjorde säsongens sista lokala skitour 17 maj på ca 1300-2100 m - normalt vore mitten av april.
Idag är snöfallsgränsen ca 1600 m och altschneegräns ca 1500. Lavinrisk.
Pratade med en markägare som menade att han inte sett så mycket snö såhär sent på sina 20 år i trakten.
 
Jag har ställt in planerna på försommarvandring. Det blir visserligen varmt den närmsta tiden, men osäkert om snösmältningen hinner tillräckligt. 2013 trodde jag att det skulle fixa sig, men det var ofattbara mängder i Havsalperna och flera normalt mycket lugna pass ansågs vara besvärliga eller rentav farliga utan ex.vis isyxa och stegjärn.

Men man vet aldrig. 2010 kulminerade snön en bra bit in i maj och de första dagarna i Vorarlberg tvingade till omvägar förbi normalt ytterst ordinära pass. Sen slog det om rejält, så hett och soligt att jag fick brännblåsor på handlederna (armarna täcker jag alltid) och det blev till sist en tur på 19 dagar.

1991 började jag i Brenta där det ställvis låg snö till trädgränsen. Jag gick tredje dagen över ett pass som skulle varit livsfarligt om snön varit hård (och kanske var det ändå); men sen när jag gick över till Presanella, på andra sidan Madonna, och småningom över Gaviapasset, var det hur bra förhållanden som helst. Det var varmt, men kanske det bara låg mindre snö i dessa trakter, också.

Men nu har jag inte lust att chansa. Jag har i många fall kunnat avvakta snösmältningen och beställa min tågresa mindre än en vecka i förväg - på tågstationen, på mindre än en halvtimme. Men nu när så många tror att de räddar klimatet genom att åka tåg (det betyder ju bara att andra tvingas flyga) måste man beställa långt i förväg.

Det spontana resandet, som datoriseringen möjliggjort sen 80-talet, verkar vara på väg bort. Jag har aldrig rest med returbiljett på kontinenten (däremot på båt mellan franska fastlandet och Korsika). I fjällen har jag ett fåtal gånger rest med returbiljett, men det är ju lättare att planera, eftersom det handlar om kortare turer. Men i augusti kanske jag gör det, alltid går det väl att hitta på något om det blir några dagar över.
 
Jag har också märkt att kapaciteten på de svenska fjärrtågen är nära maximalt utnyttjad.

Kan bli trångt till och från svenska fjällen i augusti.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olik0 IT på vandring? Trekking 20
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
camoscio Sommaren inställd på kontinenten? Trekking 11
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Anna_W Vandringstips på Sardinien? Trekking 0
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
vandringsfia Vandring på Sicilien Trekking 0

Liknande trådar