Förtur på ett vrak?

Det som gör denna möjlighet lite begränsad är att man inte får agera så att människor kanaliseras till ett visst område eller liknande - eftersom effekterna på mark osv då bli mer tydliga.

Hårddraget kan det här innebära begränsningar när det gäller att skriva guideböcker eller liknande. Särskilda fiskekartor, eller dykkartor eller liknande skulle kunna medföra att den som upprättat dem gjort sig skyldig mot nån lag, vars namn jag förvisso glömt, men det skulle kunna vara miljöbalken.

Tack det var det jag missade
Och det sista har varit lite aktuellt i div kajakturs böcker har jag hört , någon som vet mer?

Ursäkta att jag ställer mer frågor.
Men ni verkar ju duktiga på att reda ut dem.

Låt säga att jag kommer i båt, ser något som flyter i ytan.
Det visar sig vara en vobbler.
Vobblern sitter fast i en lina, när jag lindar upp linan kommer det på slutet upp ett spö och en rulle.
Jag lämnar in detta till polisen som hittegods.

Om nu scenariot hade varit att jag varit dykare och hittat samma saker fast med utgångspunkt från andra änden, alltså rullen.

Skulle det fortfarande vara hittegods?
Får man plocka upp grejer från botten hur som helst?
Måste man anstränga sig att hitta ev. ägare?
Om prylen är riktigt gammal, låt säga, över 100 år skiljer det sig mot ett nyare föremål?
Oavsett om det är i vattnet eller på land?

Tackar i förhand för eventuellt försök till svar på mina frågor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vrak och innehåll ägs av den gamla ägaren. Är vraket riktigt gamalt går det under fornminneslagen..

Helt rätt, men då nästan alla större båtar/last är försäkrade, och ägaren fått ut ersättning från försäkringsbolaget, så är försäkringsbolaget faktiskt ägare till båt/last.

Det här kan ställa till problem, vem ska sanera oljeutsläpp som kommer med tiden? D v s Vem ska hala upp blånboken...

Efter 100 år hamnar det under fornminneslagen, vem som tar och betalar utsläpp då?
(4 § Lag (1988:950) om kulturminnen m.m.)
"Ett skeppsvrak som påträffas på havsbottnen eller dess underlag utanför gränserna för nationell jurisdiktion och som bärgats av ett svenskt fartyg eller förts till Sverige tillfaller staten, om minst etthundra år kan antas ha gått sedan skeppet blev vrak. Lag (1996:529)"

OBS! Jag skriver om Svenska vatten, hur lagstiftningen ser ut i andra länder får man kolla upp där man tänkt fiska eller dyka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips