Försvarets glasfiberpulka?

Är det någon som vet om dessa går att få tag på någonstans fortfarande?

Alltså modellen som är vit ca. 2m lång. Tips emottages tacksamt då jag har sökt på nätet och inte hittat någon. Har även kollat av blocket under en längre tid utan att se någon.
 
Det finns minst två varianter av den långa pulkan, sjukvårdspulkan och så den tyngre och större pv-pulkan.
Den förra fanns i stort antal den senare var en rarare sort.
 
Kiruna...

På Ferrum, i en lokal innanför turistinformationen, händer det att något företag säljer överskottsmateriel. Där har jag sett pulkorna staplade i högar, nya.

...det är tvåmeterspulkan, inte den monstruösa PV-modellen som är närmare 3 meter än två...

...skaklar får köpas separat...

/JJ
 
På Ferrum, i en lokal innanför turistinformationen, händer det att något företag säljer överskottsmateriel. Där har jag sett pulkorna staplade i högar, nya.

...det är tvåmeterspulkan, inte den monstruösa PV-modellen som är närmare 3 meter än två...

...skaklar får köpas separat...

/JJ

Intressant, vet du vad företaget heter? Har du kontaktinfo till dem i så fall. Är det nyligen du sett pulkorna där?
 
Har följt upp Kiruna-spåret. Visar sig att det varit en firma som verkar ha sålt överskottsmateriell men den verkar inte vara aktiv längre och numret som jag fick från Folkets hus var inte längre i bruk.

Har även skickat mejl till Kvibergs och BJM så vi får väl se om jag får svar därifrån.

Fler tips mottages tacksamt...
 
Båda platserna har döskallevarning för sur, dryg och otrevlig personal.
Blir du otrevligt bemött är det bara att köra samma stuk tillbaka.

Har svårt att se att du får någon hjälp att hitta en pulka därifrån.
Det blir till att leta på de gamla vanliga näthandelsplatserna. :(


Pulka%201_zps9vdo3ysp.jpg


Sjukvårdspulkor i glasfiber med rätt skacklar.


Pulka%202_zpsc2ahglvl.jpg


m/38 skacklar på marken.


Ethics-Storm02_zps9c82a82a.jpg


Reflexerna sätter jag dit om jag ska vara på någon väg, för pulkan blir
i princip osynlig annars.
 
Båda platserna har döskallevarning för sur, dryg och otrevlig personal.
Blir du otrevligt bemött är det bara att köra samma stuk tillbaka.

Har svårt att se att du får någon hjälp att hitta en pulka därifrån.
Det blir till att leta på de gamla vanliga näthandelsplatserna. :(

Får väl se om och vad jag får för svar då...

Vart är bilderna på dessa "drivor" med pulkor? Såg ju lovande ut...
 
Bilderna är tyvärr förhistoriska. Idag finns det inga travar med pulkor någonstans.
Det blir som sagt de vanliga platserna att leta på. Akta dig för fantasipriser och
murkana eller mögliga pulkor. Och lycka till! Allt går att leta fram med lite vilja!


Ivanhoe05_zps692e05ed.jpg



Ivanhoe02_zps26cdf672.jpg



Ivanhoe03_zps897da4ff.jpg



Flak-sngubbe2.jpg
 
Det finns ju andra försvarsmakter än den svenska som också har vinterutrustning, dessutom finns det mycket fler begagnade civila fjällpulkor till salu i Norge
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Försvarets ryggsäck.. Transportera 9
srk försvarets pulka Transportera 1
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
Derrick_Zeel Restaurera glasfiber pulka Transportera 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.