Första vandringen utanför led.

Hej. Efter ett antal vandringsturer på led, både stugturer och tältturer, så längtar mitt hjärta till att komma bort från stressen på leder och i fjällstugor.

Men, då jag aldrig har orienterat utanför leder tidigare (men gått en orienteringskurs och iallafall har ett hum om hur jag ska göra) så är jag nervös inför detta.

Så, jag letar efter en bra första tur utanför led där det inte är alltför omöjligt att orientera sig med karta och kompass.

Jag väljer i dagsläget mellan lunndörrsfjällen, femundsmarka/grövelsjön, bunnerfjällen och artfjället.

Jag vill vara borta i mellan 5-9 dagar så tid är inget bekymmer.

Vad skulle ni rekommendera? Har ni något bättre alternativ som är tillgängligt med kollektivtrafik?

mvh Jonas

ps: Jag planerar att öva lite extra med karta och kompass här hemma för att känna mig lite mer trygg, kunskapsmässigt.
 
Lunndörrsfjällen

Jag rekommenderar Lunndörrsjälllen, gick där förra året, i juli/augusti. Enkelt att gå obanat.
 
Du ska inte alls vara nervös! Det är oftast enkelt att orientera på fjället eftersom du har så fin överblick. Normalt börjar man turen längs en led för att sedan avvika och gå fritt i terrängen. Ofta följer man en dalgång och därmed ett vattendrag och då kan man ju lätt följa med på kartan. Höjdkurvorna är också till hjälp då de framträder bra i terrängen. Ibland blir det fel, men det är bara en del av äventyret!

När du planerar turen hemmavid ska du hålla koll på vattendragen eftersom de ofta avgör var du kan komma fram. Branter (och glaciärer) ska naturligtvis undvikas och likaså tät vegetation. Men i övrigt är det bara att gå.

Problem kan förstås uppstå vid dimma (eller på högre höjd moln). Då är det bara att ta fram kompassen. Bra att du tränar på den före resan!

Vad gäller val av område så tycker jag inte det är så avgörande. Alla dina alternativ har sina kvaliteter. Så snart du lämnar lederna är du ganska ensam. Kanske allra mest ensam på Artfjället, men det är ingen trängsel i de övriga områdena heller.

Lycka till önskar Pelle
 
Som redan skrivits så borde inte orienteringen bli något problem. Planera rutten hemma och om du är osäker, välj lättorienterade vägar som att följa vattendrag och gå genom dalar.

Eftersom du tänkt öva hemma så är ett tips på rolig vardagsaktivitet att välja ut ett trevligt naturområde hemmavid som du är lite obekant med. Välj en startpunkt och målpunkt, ta ut kompasskursen mellan punkterna och se se hur nära målet du kan komma när du går efter kompassen. Jämför terräng och karta.

De områden du har tittat på är fina. Är något annat område bättre för en första tur? Nej, det är de väl inte, men tillgänglighetsmässigt med kollektivtrafik kan det ju vara smidigt att ta sig till platser med leder och sedan vika av från leden vid lämpligt ställe. Där lederna går är det ofta fint, och rätt folktomt, bara en kort bit från leden.
 
Tack för svaren

Tack för svaren!

Det blir nog lunndörrsfjällen även om det är det område jag längtar minst till. Utifrån kartor så verkar det lättast att orientera sig där, och det blir nog spännande oavsett.

Björkasp. Tack för tipset. Jag testade och det gick tyvärr ingen vidare. Jag var aldrig vilse, men jag visste tyvärr inte exakt på kartan vart jag befann mig på. Menmen, jag har lyckats tidigare och får fortsätta öva.
 
Fundering

Om jag vore du skulle jag aldrig gå i ett område jag inte vill till.
Vad säger hjärtat? Följ det och ha kul. Du kommer att ha svårt att njuta om du gör något du inte vill.

Bort med Lunndörrfjällen då.

Vad längtar du till?
 
Som Swift skriver, det är inte alls svårt att hitta utanför led och håller du dig till kalfjället har du bra utsikt och lätta landmärken och terräng att hitta igen på kartan. Svårigheten är att förstå hur terrängen ser ut utifrån kartan när du planerar, hur undvika stenskravel, videsnår, blötmarker mm och här kommer erfarenheten in som vi alla måste bygga själva och genom att ta och fråga om råd av andra. De svåraste hindren är ex vattendrag där man behöver planera extra noga, varifrån kommer vattnet, hur rinner det, är det vadbart? Även ett litet vattendrag eller en smal passage mellan ex två sjöar kan vara omöjliga att ta sig över, så ha alltid en plan B i beredskap och läs på och fråga om råd. I många fall kan en omväg (kanske stor) lösa problemet och du kommer vidare men hellre det än att chansa på ett tveksamt vad. Underskatta inte strömkraften i det forsande vatnet, kylan eller rullstenar på botten. Sök dig utmed vattendraget för att hitta ett lämpligt vadställe. Tänk i förväg på vad som skulle kunna hända om du faller under vadet, så vada aldrig ovanför ett vattenfall eller en glaciär!
Swift skrev om låga moln eller dimma vilket är en annan parameter då kompassen eller GPS'n behövs, så träna upp förmågan att navigera med karta och kompass (GPS'en kan falera eller batterierna ta slut så lita aldrig blint på tekniken).

Du kommer nog snart att inse att det är mer givande att gå utaför led, inte minst för att man får använda huvudet mer, tänka och planera, inte bara följa en led som någon annan redan tänkt ut.;)
 
Varför göra "utanför led" till något stort? Smyg in det istället: gör en tur kring en led men ta genvägar, ta avstickare. Börja gå utanför leden, det kommer komma spontant att göra det allt mer.
 
Det blir nog lunndörrsfjällen även om det är det område jag längtar minst till

Precis vad Totteman skriver! Om du fick välja helt fritt utan att se till vad du känner är dina trösklar. Var skulle du då helst av allt vilja gå? Var ligger drömturen? :)

Efter två somrar på Kungsleden där vi dessförinnan knappt ens bott i tält (och för egen del aldrig skitit utanför ett dass), sadlade vi året därefter om och gick en härlig 8-dagars i Sarek. Ju mer överdrivna fjälltoppar och dalgångar, desto svårare att gå vilse :)
 
Re:

Jag har funderat på att göra såsom du föreslår Elvah. Det är ju fördelen med exempelvis Grövelsjön/femundsmarka, där verkar det vara enkelt att komma utanför led (om än stenigt i partier vad jag har sett).

Min dröm? Sarek och Artfjället just nu tror jag. Utifrån sarek kan jag dock gå max 10 dagar totalt (+ 2 resdagar) och eftersom jag ska gå saltoloukta-kvikkjokk tidigare är jag tveksam till att gå en del av den streckan 2 ggr inom två veckor. Men det kanske är så pass vackert däremellan så att det inte gör något?
 
Min dröm? Sarek och Artfjället just nu tror jag. Utifrån sarek kan jag dock gå max 10 dagar totalt (+ 2 resdagar) och eftersom jag ska gå saltoloukta-kvikkjokk tidigare är jag tveksam till att gå en del av den streckan 2 ggr inom två veckor. Men det kanske är så pass vackert däremellan så att det inte gör något?

Det fina med Sarek är att du inte behöver passera samma sträcka flera gånger. Vår första Sarek-tur började i Saltoluokta och slutade i Ritsem. Vi knatade ner till Sitojaure och tog där båtskjuts till samevistet Rinim. Efter det Bastavagge, förbi Bierkjávri, mot Skarja, genom Ruothesvagge och sedan avslut vid Akkastugorna och båt över till Ritsem. Det var en åttadagarstur vandring och resdagar utöver det. Den fjärde dagen blev en dagsutflykt upp i Snavvavagge med lunchutsikt över Rapadalen.

Beskriven tur passerar med Sarek-mått mätt vältrafikerade "oledade" marker med bitvis riktigt bra stigar så du behöver inte vara orolig för att gå bort dig. De möten man får blir ofta utbyte av information om vad som väntas längre fram för den andre parten. Det nya för oss var att vada, men det gick över förväntan bara vi tog det lugnt och inte stressade. Stavar var nyckeln till framgång där. Men om vi klarade av det, så klarar du garanterat av det galant också :)

Inför resan hade vi köpt Fredrik Neregårds bok Fjällvandra i Sarek. En väldigt matnyttig skrift som vi också hade med på vandringen.

Som sagt, Sarek är inte så otillgängligt och läskigt som det först verkar. Visst, det finns inga stugor men det finns många vägar in och igenom och ut som inte är kämpigare än Kungsleden. Jag tycker du ska satsa för har du gått ledat innan och dessutom bott i tält, så har du alla förberedelser du behöver för och är redo för Sarek :)
 
Öva även på vad och att kunna navigera med karta och kompass vid behov. Ta aldrig några risker vid vad, hellre söka bättre vadplatser (svämkäglan där en jokk rinner ut i ett större vattendrag är ofta en sådan plats) eller gå runt. Regn kan omvandla en tidigare vadbar jokk till omöjlig att ta sig över säkert på någon timme, då måste man ha tid att vänta ut vattenflödet till kommande dag (eller i värsta fall dagar). Bastavagge är en sådan dalgång där det kan bli stopp vid kraftigt regn, så reservdagar är nödvändiga att ha i planeringen.
Räkna även att du normalt går halva sträckan oledat jämfört om du går på led. Ett bra riktmärke är 10-12km/dag oledat. Det tar tid att vada, hitta platser för vad, gå runt eländig terräng mm.

Sarek är en mycket vacker plats, men kanske inte bästa stället för första försöket att gå oledat eller att bo i tält. Även om vädret kan vara bra kan man inte bortse från att just Sarek har Sveriges högsta årsmedelnederbörd och avståndet till nordatlanten är bara några mil vilket gör att vädret kan svänga snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Lerede Första vandringen Fjällvandring 31
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.