Första vandringen utanför led.

Tyvärr går Femundsmarka bort denna sommar då Norges gräns är stängd mot Sverige, och detta gäller givetvis även gränsen i fjällen.
Så du behöver planera en vandring som inte passerar in i Norge.

Annars håller jag med om att området kring Grövelsjön och Femundsmarka är fint att besöka och vandra i.
 
Du kan ju gå på en led och vika av den litegrann, en dagstur till en tältplats och sen tillbaka till leden.

Ja beroende på terräng så tycker jag ibland att det kan vara kul att ta en liten avstickare från leden man följer och sen tillbaka, mest som träning för att se att man har koll på var man är.

Risken när man följer en led är annars just att man inte hänger med på kartan, och om man då upptäcker att man gått fel har man ingen aning om var man är.

Jag sätter alltid upp små delmål. Den där kröken, den där sluttningen etc. Går jag fel så är det oftast inte mer än ett par hundra meter att gå tillbaka för att komma på rätt spår. Men har man inte följt med på kartan kan man gå flera kilometer på fel led innan man inser att man gått fel.
 
Skars, Bunner, Dörrarna alla är fina områden som erbjuder variation av leder och egna vägval. Jag brukar hålla till i dom här områdena för att det är lätt att kombinera med att vara på egen hand och sen gå förbi en stuga eller följa en led ett tag. Och med telia kan jag ringa hem ibland och checka in.

Det är lätt att orientera sig och kommer man fel så är det sällan ett problem. Området som man kommer fel inom är oftast inte jättestort egentligen och har oftast naturliga avgränsningar.
Det är en viktig skillnad mellan att tappa riktiningen (komma vilse) jämfört med att komma fel. När man kommer vilse har hjärnan lite svårt att acceptera det. Lita som sagt på kompassen och om du vill känna dig helt säker så ta med en GPS eller en telefon med nedladdad karta. Är du orolig, slå på den och dubbelkolla.
Kommer man fel hittar man oftast bara ett annat fantastiskt fint ställe, och ibland blir det en liten omväg.
Men det finns ställen där det är viktigt att komma mer precis rätt för att undvika farligare passager, men undviker man mer alpin terräng så är det inget problem.

/Peter
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips