Första Vandringen. praktiska tips.

Vi vill tacka för alla bra svar, sitter nu och försöker läsa igenom.

Vi har nu gjort lite ändringar i schemat:

- 15-20km/dag
- 2-3L medburet vatten per person
- kanske inköpes ett bensinkök.
- Variation i maten.
- 8dagars vandring


Efter lite diskussion så kom vi överens om att 8dagar räcker eftersom det är första vandringen, då gör vi så att vi startar längre söderut från Uddevalla så vi matchar in sträckans längd med antalet dagar vi ska vara ute. Detta ska inte vara en forcerad marsch utan en naturupplevelse. Sen är det självklart ett test för psyket och relationen hehe :)

Sen tror jag att vi skriver ut kartorna från bohusledens hemsida o eniro och plastar.

Om det är något som oroar flickvännen så är det vattnet, jag försöker att övertyga henne att om man klorerar det så räcker det, alternativt kokar. helst båda delar, men hon tvekar. Är hennes "rädsla" befogad? Jag har ju fått lite olika bud här.
Självklart knackar vi dörr när vi får chansen, bästa alternativet.

Har ni någon koll på natttempen i maj månad? Jag var ute på en ensamnatt i oktober förra året för att testa utrustningen, och jag huttrade i stortsätt hela natten. inte konstigt då jag har en sommarsäck och nollgradigt ute. Men är man 2st i ett tält och har en varmtröja så kanske man klarar nätter med 5+?


Just nu tränar vi med (förhoppningsvis) mer packning än vi kommer att behöva för att det ska bli lättare sen när det gäller. men nu när jag sitter och räknar känns det som att vikten är rätt svår att få ner då "basutrustningen" väger mycket.

I helgen skall vi packa ryggsäckarna med det vi ska ha med oss (förutom maten), där använder vi vikter och "fylle".
Alla "bra att ha" saker lämnas hemma.

Fortsätt att skriva.
Tack igen för all hjälp!
Mvh Mattias o Pernilla.
 
Jag har inte gått bohusleden men jag har gått den nedanför, Hallandsleden och vi drack rätt ur bäckar och sjöar. Inga magproblem eller sjukdomar fick vi iaf.
Men klorera räcker mer än väl enligt mig i svenska vatten, de smakar förjävligt bara.

Det finns ju många här på forumet som är eftersträvare att räkna gram hit och dit. Självklart skall man inte bära med sig 40kg i ryggan men jag tycker att lite vikt får man tåla. Det skall vara lite slit, man skall svettas och somna gött på kvällen. Jag vet ju inte alls va du har för utrustning men för mig är det såhär

ryggsäck 4kg
sovsä'ck sommar 1kg
kök 1kg
mat för 9 dagar 6-7kg
vatten 3kg
tält 3kg
bränsle 0.5kg
Där har vi 15-17kg beroende på maten främst. Därefter är det ju bara kläder och de mest nödvändiga i utrustning som behövs.
 
Några kommentarer till då:

Kök: Eftersom jag förvillade med mitt bensinkök så får jag börja reda ut det :) Jag har ett bensinkök eftersom jag vill kunna använda det året runt, även i 25 minusgrader utan större problem, men om ert mål är att främst röra er ute på våren/sommaren/hösten så är det gas som är enklare och lättare att använda. Glöm bensin :)

Vatten: 2-3 liter vatten per person låter mycket att släpa på hela dagen. Jag skulle försöka satsa på 1 liter, max, möjligtvis att fylla upp om det närmar sig nattläger och att man vet tror att det kommer att vara dåligt med vatten sista biten. När det gäller rening av vatten så brukar jag väldigt sällan tänka på det och har aldrig blivit sjuk av dåligt vatten under frilufsande. Men om ni främst kan få vatten av snälla personer på vägen så tror jag detta är ett problem som inte är så stort.

När det gäller temperatur så är SMHIs tempkarta på mintemperaturer i maj här: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4062 Självklart kan lokala avvikelser förekomma. Men för att hålla sig varm i sovsäcken så handlar det mycket om hur man klär sig. Se till att ha bra liggunderlag, se till att vara varm och go innan man kryper ner i säcken och ha inte för mycket kläder på dig i säcken utan ha dessa på utsidan i stället.

När ni pratar om vad ni ska ha med er så funderar jag lite på hur er packlista ser ut. Om jag tänker för egen del när jag är ute på tur så är följande standard:
1. Tält, liggunderlag, sovsäck
2. Kök, bränsle, en kastrull, en sked (om ni är två så ta med en sked och en "ätskål" eller liknande), tvättsvamp, kniv för att skära mat, tändstickor, vattenbehållare, kåsa etc
3. Mat
4. Kläder i sådan mängd att när det är som kallast eller blötast så har jag i prinicp alla kläder på mig. Inga extra par byxor som ligger och väger i ryggsäcken eller så, utan kalsonger, ullunderställ (har man syntetunderställ så bör det kompletteras med något mer värmande skikt), skalkläder (regnkläder i den här tiden på året och den här delen av landet kan jag tänka mig), värmeplagg (tjock tröja) och två par sockor (ett par på fötterna och ett par som man kan byta till), ev byte av underkläder om turen är lite längre + mössa och vantar. och kängor så klart.
5. Lite skavsårsplåster, huvudvärkstabletter, elastisk binda, tandborste, tandkräm, karta, kompass etc.

Sedan klarar jag mig. Vill man så lägger man såklart till bok, kamera, GPS osv. Eftersom ni ska gå i skogen så kan man även skippa tältet och ta med en lättviktspressening och lina istället. Det är definitivt lättare. Ju lättare ryggsäckar ni får desto trevligare tur så ta en funderare på vad som verkligen är nödvändigt, och om ni är osäkra så fråga här :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.