Förslag!!!

Kan nån ge ett förslag på en lämplig tur i jämtlandsfjällen för mig och min fru i mitten av augusti. Eftersom vi kommer med bil vore det trevligt om turen går "runt" så vi kommer tillbaka till bilen. Vi vill vandra i fyra-fem dagar och gå cirka 1-1,5 mil per dag. Vi har tänkt att tälta men det gör inget om vi går via stugor och stationer.

Vallbo som startpunkt

Jag lyssnade på tipsen i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20614 och startade i Vallbo, gick mot Anaris och därefter Issjödalen.

Ursprungligen var tanken att gå vidare mot Lunndörren, Vålåstugorna och Stendalsstugorna (och sedan tillbaka till Vallbo), men vädret inbjöd inte riktigt till det - det var för bra! Vi lyckades pricka in den varmaste veckan under sommaren och fick dra ner på tempot rätt rejält, men pallade ändå inte med värmen, så vi gick direkt från Issjödalen tillbaka till Vallbo.

Just vandringen från Anaris till Issjödalen var riktigt härlig, och rekommenderas i den riktningen - från det karga landskapet i Hällådalen, över ett pass med magnifik utsikt över isens lämningar i Gröndalen, och slutligen grönskan nere i Issjödalen. Allt under några timmars vandring.

Lycka till med turen!

Patrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sylarna runt

Sylatna runt med start på norska sidan (nedalshytta). En fin tur där man går nära sylarna och ser detta alpina massivs olika delar (med bastu på fjällstationen halvvägs).

mvh Christian

Kartan som täcker Sylarna heter Z6 (Storlien-Ljungdalen). Samma karta täcker inte Anaris som jag tipsade om ovan - då behöver man Z7 också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips