Förslag till ryggsäck till 5 åring

Jag är på jakt efter en 10 liters ryggsäck som är bra för en 5 årig tjej och som ska användas
främst till dagsturer i skogen och kanske någon övernattning.

Tittade på Stadiums Everest ryggsäckar för 199 kr och de verkar vara trevliga men jag skulle vilja
ha lite fler förslag.

/Johan Ringblom

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Igår införskaffades en Bergans Nordkapp JR 12 på Säck i Stockholm för 325 kr.
Så här står det på hemsidan om denna säck.
................................................................................................................................................................................

Det är viktigt att små barn bär en säck som tar vara på deras rygg. Detta är en liten säck, men tillverkad för att fungera som en "riktig" vandringssäck. Bäst i test i flera tester av barnryggsäckar!

Ett fast bärsystem med polstrade och anatomiskt utformade axelremmar och avbärarbälte, sidostramare och dubbla kompressionsremmar på sidorna. Ett bra täckande lock med ficka och dragkedja. Designade reflexer i nederkant och i övrigt en hållbar konstruktion tack vare ripstop polyester. Snäpplås till locket som är speciellt lätta att öppna för barnhänder. Hållare på utsidan för t.ex vandringssstavar.

Hej, jag söker också en barnryggsäck för min 8:a åring. fanns det mer information på den hamsidan du refererade till och vilken är det (kan du lägga in länken?)?
Min son vill upp i fjällen och vandra och jag är lite orolig för hur mycket vikt en 8:a åring bör bära längre sträckor, och vilken säck är bäst för en 8:a åring, bör de ha ram för att stabilisera bättre?

Så kort var hittade du testen av barnryggsäckar och vad testades?

Hej, jag söker också en barnryggsäck för min 8:a åring. fanns det mer information på den hamsidan du refererade till och vilken är det (kan du lägga in länken?)?
Min son vill upp i fjällen och vandra och jag är lite orolig för hur mycket vikt en 8:a åring bör bära längre sträckor, och vilken säck är bäst för en 8:a åring, bör de ha ram för att stabilisera bättre?

Så kort var hittade du testen av barnryggsäckar och vad testades?

En tumregel för vuxna brukar vara att man MAX skall bära 1/3 till 1/4 av kroppsvikten. Tyvärr verkar vissa personer uppfatta detta som ett riktvärde, något man BÖR bära. Men låt säga att din 8-åring väger 30 kg, så bör det barnet max bära 10 kg.

Enligt min mening är detta både alldeles för mycket och onödigt mycket. Jag utvecklar resonemanget kring barn och bärvikter mer i min bok. Men jag tycker absolut inte att det behövs en ram för att stabilsera vikten, vare sig för barn eller för vuxna, så länge man bär mindre än 15 kg eller så.

Istället bör man se till att ryggsäcken har ordentliga kompressionsremmar som gör att man kan trycka ihop det som finns i säcken så att själva ryggsäcksinnehållet ger en stabiliserande effekt. Detta gäller framförallt om man har ett avbärarbälte som överför vikt från ryggsäcken till höfterna. Vilket inte är lätt att hitta på barnsäckar. De midjremmar som finns på dessa verkar inte vara avsedda att överföra vikt.

Om man går på en övernattningstur tycker jag att en grundprincip är att barnet skall bära sin egen personliga utrustning. Väljer man lätta prylar så kan detta se ut så här (för typ en 8-åring, begreppet "barn" är ju väldigt brett vad gäller längd och vikt):

Sovsäck 800 gram
Liggunderlag cellplast 150 gram
Regnställ 500 gram
Kåsa 40 gram
Matskål 20 gram
Sked 10 gram
Fleectröja/värmeplagg 300 gram
Mössa/vantar 100 gram
Ryggsäck 500 gram
]Summa 2,5 kg

Större barn kan sedan bära lite mer av det gemensamma, som mat, kokgrejor osv.

Men jag tycker alltså att man (gäller även vuxna) skall akta sig som pesten för att ryggsäcken skall bli en stor del av hela vikten. Se även här för tips om att spara vikt enligt 3-för-3-principen:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

Jörgen

tänk på!

tänk på att små barn absolut inte får bära för tungt, även om de tycker att det gåt bra. Vilket kan hända att killar tycker. Men annars så tror ja på stadiums säckar har själv skaffat min säck där!

Tight x-small

Vi har en Haglöfsrygga (tightmodell) x-small till vår 5-åring. Den fungerar utmärkt. Bra spännen som är lätta att öppna själv och lagom stor. /David

Lagom ryggsäck för en 5 åring är Kånken mini att stoppa ner spork, tallrik och ngn liten leksak. Kanske ett regnställ. inte mer.

1/3 av kroppsvikten låter groteskt mycket för ett barn. Varifrån kommer uppgiften om att 1/3 av vikten fungerar för barn likaväl som för vuxna? Barn är inte byggda som vuxna även om de är stora och starka för sin ålder, bl a så är huvudet större och tyngre och kroppen därmed mindre för vikten, dessutom är skelettet mjukt, så risken för bestående skador p g a att de bär för tungt är nog överhängande vid rätt låga vikter. Min 5-åring väger 23 kg, men att lasta på henne nästan 8 kg skulle väl ingen ens komma på tanken att göra!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips