Förslag: SVT-utbildningsserie om friluftsliv

Nu när friluftslivet har exploderat är det många nybörjare som vill ge sig ut. För att stötta dem, inspirera ännu flera, och undvika onödiga konflikter, skulle det sitta bra med välgjord utbildnings-TV på bra sändningstid. Därefter tillgänglig på SVT-Play.

Börja med att visa hur enkelt man kan ta sig ut och övernatta om man vill. Gå noga igenom allemansrätten och hänsynstaganden för att inte störa eller förstöra. Kartkunskap. Mat och resonemang kring packlista. Avdramatisera saker som många är överdrivet rädda för (ex. stora djur och att gå vilse). Därefter fördjupande program om saker som fjällvandring, kajak osv. Visa vilka risker som finns och olika sätt att hantera dem. Gör programmen som ren utbildning, inget drama eller underhållning.

En mycket viktig sak för producenten är att undvika att bli färgad av kulturer som råder i olika organisationer. Det kräver att man involverar objektiva prestigelösa människor från flera olika miljöer. Det kräver också att man aktivt rensar bort olika grupperingars traditioner om ”hur man gör saker på rätt sätt”.

Visa att man kan ge sig ut med enkla medel och låg budget. Det ger frihet och självförtroende. (Därefter kan man unna sig specialutrustning om man vill.)

Hoppas att någon från SVT läser detta och nappar på idén.
 
Nu när friluftslivet har exploderat är det många nybörjare som vill ge sig ut. För att stötta dem, inspirera ännu flera, och undvika onödiga konflikter, skulle det sitta bra med välgjord utbildnings-TV på bra sändningstid. Därefter tillgänglig på SVT-Play.

Börja med att visa hur enkelt man kan ta sig ut och övernatta om man vill. Gå noga igenom allemansrätten och hänsynstaganden för att inte störa eller förstöra. Kartkunskap. Mat och resonemang kring packlista. Avdramatisera saker som många är överdrivet rädda för (ex. stora djur och att gå vilse). Därefter fördjupande program om saker som fjällvandring, kajak osv. Visa vilka risker som finns och olika sätt att hantera dem. Gör programmen som ren utbildning, inget drama eller underhållning.

En mycket viktig sak för producenten är att undvika att bli färgad av kulturer som råder i olika organisationer. Det kräver att man involverar objektiva prestigelösa människor från flera olika miljöer. Det kräver också att man aktivt rensar bort olika grupperingars traditioner om ”hur man gör saker på rätt sätt”.

Visa att man kan ge sig ut med enkla medel och låg budget. Det ger frihet och självförtroende. (Därefter kan man unna sig specialutrustning om man vill.)

Hoppas att någon från SVT läser detta och nappar på idén.

Här har du SVT:s kontaktsida. Ja, det är bra förslag som du har skrivit ner.
Hade man vetat vem som skulle bli programledare så hade man kunnat maila länken direkt till rätt person.
Nu får du/någon annan kanske maila det direkt till programdirektören. Om jag minns rätt så finns det en för svt 1 o en för svt 2. Hur det är med kunskapskanalen, svt24, m. fl vet jag inte.

Kanske ringa till växeln och fråga. Bara en tanke.
 
Bra idé!

Tyvärr så får du nog inget svar om du mailar SVT. Du måste nog börja med Kungen som är naturintresserad och känner lite folk. Då först kan det nog hända något.
 
Jag har någonstans på känn att dom som verkligen skulle behöva en grundkurs hur man kissar bakom en buske, använder tändstickor eller beter sig som folk utomhus rent allmänt i många fall nås bäst via FB, Twitter eller motsvarande.

Dom som kastar "festivaltält" och lämnar brinnande engångsgrillar osv i naturen har förmodligen lång inlärningskurva så det lär nog till något säsongsbetonat på bra sändningstid i så fall.
 
Om du får inte lite ord som förberedd, klara dig själv 72 timmar, i friluftslivet kanske MSB blir intresserade.

Sen kan ju vem som vill göra sin egen filmserie idag på t ex youtube. Blir den riktigt bra så sprider den sig själv.

Men en bra ide, utbildningsradion kan göra bra grejor. Söker man på allemansrätten på urplay får man träff på ett barnprogramm som mer verkar handla om sopsortering, utom sista avsnittet:

/Patrik, som tänkte se crawlskola på svt play med Therese Ahlshammar, men den var borta nu :-(
 
Nu ska jag inte säga något hur det är i södra delen av landet men här i norra delen där jag rör mig kring är många många rastplatser vandaliserade och så fort det görs en ny tar det inte länge innan den också söndras. Flera har tagits bort för återkommande vandalisering. En undran är att det kan inte finnas mycket levande mellan öronen på dessa individer som håller på med denna syssla? Tittar man filmer som finns på nätet i Finland och rastplatser så ser man ingen vandalisering och det är många rastplatser i naturen jag kollat på där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.