Förslag på tur runt Funäs?

Hejsan,

Det verkar som att jag får med mig tonårsdottern på en tur med tältövernattning i sommar. Det ser jag fram emot då hon har varit lite motståndare till att vandra o fjällen och tälta. Hon har varit med på dagsturer men inte mer än så.

Men jag är lite tom på ideér på var vi skulle kunna vandra. Jag sitter med kartan framför mig kvällarna i ända men kan inte riktigt bestämma mig. Jag vill ju inte att hon ska tröttna redan första svängen så därför är lätt terräng utan allt för mycket stigning att föredra. Vackra vyer med minimal ansträngning fast med fjällkänsla är ledorden så att säga. Och utan att behöva trängas med alla andra. Vi behöver inte nödvändigvis gå leder, men det bör som sagt vara lättgånget ändå.

Vi har tillgång till stuga i Funäsdalen så det är bra om det är i Funäs närhet. Hon har varit med upp till Helags Fjällstation tidigare så det är roligare om det är någon annan sträckning

Funderar på bland annat dessa sträckningar:
Fjällparkeringen Svansjön-Bolagen-Runt Storvigeln-Svansjön-Fjällparkeringen
alt
Gå runt Lill- och Storskarven med eventuell förlängning till Ösjöstugan
alt
Fri vandring ut från parkeringen på Flatruet

Vi siktar på 2 övernattningar och dagsetapper på upp till 15 kilometer. Vad av det ovan skulle ni rekommendera? Alternativt har ni andra idéer som skulle kunna funka?

Med vänlig hälsning

Lasse
 
2 förslag

Hej, fina områden att gå i...

Här har du två förslag på uppvärmningsturer jag tänker göra relativt snart...

Jag tänkte göra Hamra (någon av fjällparkeringarna) - Andersborg - Skarvarna - Svalåtjärn - Ramundberget och tillbax via den fallfärdiga Långbrottstugan inom nån vecka beroende lite på snöläget. Räknar med 3 övernattningar

Sedan tänkte jag klämma in Ramundberget - upp efter Tvärån - upp på Skarsfjället - tillbax mot Ramundberget via Svaaletjahke. Räknar även här med tre övernattningar

Sen blir det någon längre tripp senare under sensommaren i troligen Padjelanta, fast det är en annan historia.....

Det kan vara ohygligt mycket mygg runt Anderssjon och våtmarkerna runt omkring...man känner sig som en "mygg-festis"...

Mvh // Pzon ..
 
Hejsan och tack för input.

Andersjö-området tänkte jag försöka undvika. Jag har också serverat tre miljarder mygg där...

Ramdundberget-Skarsfjället har jag tittat på, men tycker vandringen längs Ljusnan känns trist eftersom det är vyerna vi vill åt. I och för sig kan man ju ta leden upp mot Svaaletjahke direkt efter Ramundberget och sedan fortsätta upp mot Fältjägarstugan. Frågan är var man "vänder hemåt" så man slipper gå tillbaka samma väg? Finns inga stigar vad jag kan se och så har vi Mittån som blockerar mitt i. Dessutom så lär dottern protestera våldsamt när hon inser att hon ska gå uppför branten i Ramundberget. :)

Fast andra sidan så kan man ju utgå från Djupdalsvallen vid Mittåkläppen, gå västerut till leden upp mot Svaaletjahke, slå läger någonstans halvvägs upp mot Fältjägarstugan, kanske i närheten av Mittån. Dag två följa Mittån öster om Lill-Mittå-kläppen, vända väster upp mellan kläpparna och så nattläger nånstans vid Kläpptjärnen. Dag tre blir ju sedan en kort etapp tillbaks till bilen.

Vad sägs om det? På kartan ser det ut som att vi slipper de värsta stigningarna.
 
Hejsan och tack för input.

Andersjö-området tänkte jag försöka undvika. Jag har också serverat tre miljarder mygg där...



Fast andra sidan så kan man ju utgå från Djupdalsvallen vid Mittåkläppen, gå västerut till leden upp mot Svaaletjahke, slå läger någonstans halvvägs upp mot Fältjägarstugan, kanske i närheten av Mittån. Dag två följa Mittån öster om Lill-Mittå-kläppen, vända väster upp mellan kläpparna och så nattläger nånstans vid Kläpptjärnen. Dag tre blir ju sedan en kort etapp tillbaks till bilen.

Vad sägs om det? På kartan ser det ut som att vi slipper de värsta stigningarna.

Anderssjö området är i en klass för sig på många sätt...man får lite känslan av att vara en festis...

Vandringen du beskriver via Djupdalsvallen är i princip identisk med den vandring jag gjorde med an av mina döttrar under tidigt 90-tal.
Hon vandrar än...numer i stora åttor runt sin far skall meddelas...

Att börja/sluta vid Djupdalsvallen ger också vissa möjligheter på "mut-fronten" iom att det serveras våfflor förutsatt att man kommer tillbaks vid rätt tid.
En muta i detta läge kan vara guld värt när man vandrar med barn...en icke föraktlig parameter (även för mig personligen :) )
 
Våffel-mutor är ovärderliga i vissa lägen. Särskilt när man försöker få en "inte-alls-på-humör-för-detta-och orkar-INTE-ETT-STEG-TILL"-unge att gå sista backen upp till Kari-Knallen. :)

Dock så har hon nog passerat mut-åldern med råge nu. Men jag gillar våfflor om inte annat. :)

/lasse
 
Liksom tidigare talare föreslår jag: Fjällparkeringen Svansjön-Bolagen-Runt Storvigeln-Svansjön-Fjällparkeringen

Blir start på kalfjället, men förbluffande mäktiga vyer. Lättgånget och omväxlande, med topptursmöjlighet.
 
Låter intressant även i mina öron, "Fjällparkeringen Svansjön" är det kortbetalning eller kontant som gäller ? Kan vara bra att veta på förhand...

// Pzon ..
 
Liksom tidigare talare föreslår jag: Fjällparkeringen Svansjön-Bolagen-Runt Storvigeln-Svansjön-Fjällparkeringen

Blir start på kalfjället, men förbluffande mäktiga vyer. Lättgånget och omväxlande, med topptursmöjlighet.

Låter intressant även i mina öron, "Fjällparkeringen Svansjön" är det kortbetalning eller kontant som gäller ? Kan vara bra att veta på förhand...

// Pzon ..
´

Det var jag, TS, som skrev om Bolagen/Storvigeln från Svansjöns fjällparkering. Sist jag körde upp dit så var det kontant betalning som gällde. Man betalar nere vid stora vägen, strax efter Hamra om man kommer från Funäsdalen. Sista huset på högerhand innan man kommer till vattenfallet.

Bara ett köra upp till Svansjön kan vara ett äventyr i sig, mycket brant och dålig grusväg. :)

/lasse
 
´

Det var jag, TS, som skrev om Bolagen/Storvigeln från Svansjöns fjällparkering. Sist jag körde upp dit så var det kontant betalning som gällde. Man betalar nere vid stora vägen, strax efter Hamra om man kommer från Funäsdalen. Sista huset på högerhand innan man kommer till vattenfallet.

Bara ett köra upp till Svansjön kan vara ett äventyr i sig, mycket brant och dålig grusväg. :)

/lasse

Tack !! kan vara bra att ha ytterligare en fixpunkt att starta/avsluta ifrån som även medger en "runda"...

// P ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...