Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag

Hej

Har läst en massa trådar om olika rutter osv, men tänker att det enklaste är att skriva ytterligare en tråd eftersom folk här verkar kunniga och hjälpsamma.

Vi är 4 st som tänkt bestiga Keb med tillhörande fjällvandring. Vi är ganska ovana vid frilufsliv. Vi är alla ca 30 år.

Vi planerar att åka bil upp och vara ute i naturen 5-6-7 dagar inkl bestigning av Keb. Vi tänker tälta.

Det självklara förslagen är Abisko - Nikkolokta eller tvärtom. Dock blir det lite bökigt att gå ett håll och sedan ha bilen parkerad vid starten.

Lite frågor.
1. Finns det förslag på bättre rutter som startar och slutar på samma ställe? Gärna gå i en ring så man får se nya vyer varje dag :)
2. Skor - sambon har vandringsskor (Haglöfs Solid nånting) Men jag har inga - behövs det eller kan man gå med typ Haglöfs gram skor (Har sådana men annan modell) Om kängor vilka lätta prisvärda rekommenderas?
3. Ryggsäckar har vi inga - Söker bra lätta - tips?
4. Mat - tänker vi primärt frystorkat med extra ölkorv, snacks osv - gissar att vi tänker rätt.

Tanken är att packa lätt och få en mer njutbar tur.

Jag är prylnörd medan sambon är mer kostnadsmedveten så förslagen på skor, ryggsäck får gärna rikta sig till båda kategorierna.

Turen är planerad till 2-12 aug inkl 2 resdagar.

Tacksam för alla synpunkter.
 
Mitt förslag

2 aug: Resdag
3 aug: Nikkaluokta. Följ stigen mot Kebnekaise. Omedelbart efter första bron ta stig till höger (norrut) upp på kalfjället. Tälta vid någon av de små sjöarna som finns när man kommit upp.
4 aug: Vandra mot nordväst (ovanför dalgången nere till höger). Runda Darfalacorru (topp 1626) på nordsidan och gå fram till kanten ner till Tarfala. Om du har fint väder njuter du av en av Sveriges vackraste fjällutsikter innan du vandrar ner i dalen och tältar.
5 aug: Runda sjön på nordsidan och ta dig över passet (här är det sannerligen högfjällskänsla) och vidare ner i Guobirvaggi. Nu kan du givetvis följa denna dalgång mot sydväst, men jag skulle välja att gå över även nästa pass så att du kommer till Gaskkasvaggi. Den följer du mot sydväst. Slå upp tältet i närheten av någon fin sjö.
6 aug: Fortsätt mot sydväst tills du stöter på Kungsleden. Följ den till Singi. (Här kommer troligtvis andra att rekommendera en annan väg. Man kan nämligen ta sig upp via Singivaggi till Kebnekaises topp. Men eftersom jag inte vandrat den vägen överlåter jag det till andra.)
7 aug: Vandra till Kebnekaise fjällstation.
8-10 aug: Reservdagar/topptursdagar
11 aug: Gå till Kvikkjokk. Påbörja resan hem.
12 aug: Resdag

HåkanF
 
1. 11 augusti blir en tuff dag enligt majjens förslag. Ska nog stå Nikkaluokta egentligen. ;)
2. Det går alldeles utmärkt att vandra med skor typ Haglös Gram rent generellt. Om det fungerar för just dig är en annan sak. Du kommer troligtvis få blöta fötter, men de torkar och andra sidan ganska fort. Åtminstone om det är en modell utan Gore-Tex. Då kan du skippa särskilda vadningsskor och spara ytterligare vikt.
3. Ofta förekommande tips här är Osprey Exos och Exped Lightning. Er packningsvolym och passform avgör dock vad som faktiskt fungerar bäst för er.
4. Bäst resultat och billigast blir det om ni ordnar maten själv. Joanna har en bra artikel med tips. Ölkorv och nötter har generellt högt energiinnehåll så det är rätt tänkt. Titta på innehållsförteckning då det kan skilja mycket mellan olika märken.
 
Tack för tips.

Ang längd på rutt går det att förkorta 1-2 dagar och i så fall vilken del?

Sambon tyckte det lät som väl många dagar........... jag har inget emot att vara ute föreslagen längd men denna trippen ska ju passa alla i gruppen :)

Jag får helt enkelt köpa resten av prylarna och sen åka och testa ryggsäck på plats.

Har sedan tidigare Arcteryx jacka och kvaliteten är kanon, kanske har de nån vettig ryggsäck.
Eller Fjällräven som jag är förtjust i.
 
Tack för tips.

Ang längd på rutt går det att förkorta 1-2 dagar och i så fall vilken del?

Sambon tyckte det lät som väl många dagar........... jag har inget emot att vara ute föreslagen längd men denna trippen ska ju passa alla i gruppen :)

Jag får helt enkelt köpa resten av prylarna och sen åka och testa ryggsäck på plats.

Har sedan tidigare Arcteryx jacka och kvaliteten är kanon, kanske har de nån vettig ryggsäck.
Eller Fjällräven som jag är förtjust i.

Eftersom ni är ovana och kanske inte helt överens om längden så är mitt förslag att ta sig in till Kebnekaise fjällstation, därifrån är det lätt att göra dagsturer åt olika håll. Det finns då även möjlighet för nån medlem i gruppen att stanna på fjällstationen en dag om man är sliten. Från stationen kan man välja att göra egen dagstur längs västra leden till Kebnekaises topp alt gå guidad tur till toppen. Är det riktigt dåligt väder finns möjlighet att lätt torka utrustning och folk, man kan även ta en bit mat eller tom sova en natt. Skulle det vara så att man känner för att avbryta är det bara en dags vandring ut (alt 15 min med helikopter).

Vad gäller utrustning så finns det ju en uppsjö, det viktigaste är att det sitter bra och bekvämt. Köp och gå in både skor och ryggsäck innan. Se till att provgå hemma med packning så att ni vet vad ni orkar och vad som känns bra
 
Hej


Lite frågor.
1. Finns det förslag på bättre rutter som startar och slutar på samma ställe? Gärna gå i en ring så man får se nya vyer varje dag :)
2. Skor - sambon har vandringsskor (Haglöfs Solid nånting) Men jag har inga - behövs det eller kan man gå med typ Haglöfs gram skor (Har sådana men annan modell) Om kängor vilka lätta prisvärda rekommenderas?
3. Ryggsäckar har vi inga - Söker bra lätta - tips?
4. Mat - tänker vi primärt frystorkat med extra ölkorv, snacks osv - gissar att vi tänker rätt.

Tanken är att packa lätt och få en mer njutbar tur.

Jag är prylnörd medan sambon är mer kostnadsmedveten så förslagen på skor, ryggsäck får gärna rikta sig till båda kategorierna.

Turen är planerad till 2-12 aug inkl 2 resdagar.

Tacksam för alla synpunkter.

2.Det viktiga gällande skor är att de bekväma och sitter bra, utan men även med packning. Se till att provgå innan så att skorna känns bra även med packning.

3.Inga märkesförslag, men börja fundera på vad ni vill ha med er för att försöka räkna ut hur stora säckar ni behöver. När ni ska köpa så se till att ni får prova ryggsäckarna med vikt i annars är det svårt att känna hur de sitter.

4. Frystorkat är vikteffektivt men ganska dyrt. Snacks, ölkorv och dylikt förhöjer matstunderna. Vill man inte bära så mycket så kan man proviantera en del på stationerna men där kostar det def ännu mer.
 
Hej

Har läst en massa trådar om olika rutter osv, men tänker att det enklaste är att skriva ytterligare en tråd eftersom folk här verkar kunniga och hjälpsamma.

Vi är 4 st som tänkt bestiga Keb med tillhörande fjällvandring. Vi är ganska ovana vid frilufsliv. Vi är alla ca 30 år.

Turen är planerad till 2-12 aug inkl 2 resdagar.

Tacksam för alla synpunkter.

Fjällräven Classic är just de dagarna... Kan vara värt att ha i åtanke när ni planerar...
 
Jo jag har sett att Fjällräven Classic går i närheten av våra planerade dagar. Kanske det skulle ha varit nåt, dock har jag Cykelvasan den 14:e så senast den 13:e bör jag vara i Sälen :)

Ja på ett sätt kanske dagsturer från Keb är en bra idé, dock tycker jag (kanske inte sambon) att det skulle vara roligare och gå en runda med klara dagsmål.

Om man tänker följande:

Dag 1 Gå till Keb
Dag 2 Upp/ner Keb
Dag 3 Dagsutflykt (för de som vill) eller reservdag för Keb om vädret e dåligt
Dag 4 Dagsutflykt med övernattning
Dag 5 Dagsutflykt
Dag 6 Till bilen

Om man kör på detta vad bör man inte missa dag 3, 4 och 5?

Det jag känner med detta upplägg är väl det blir mycket gå fram och tillbaka.
 
Fjällräven Classic är just de dagarna... Kan vara värt att ha i åtanke när ni planerar...

Jo jag har sett att Fjällräven Classic går i närheten av våra planerade dagar. Kanske det skulle ha varit nåt, dock har jag Cykelvasan den 14:e så senast den 13:e bör jag vara i Sälen :)

Jag misstänker att 0020 snarare menade att du kanske skulle fundera på om det verkligen är en sådan bra idé att välja just den tidpunkten då det kommer att krylla av människor (löpare) på fjället...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.