Förslag på ny ispik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var pragmatisk!

Oj ! Jag hamnade tydligen i ett religionskrig om pikar.

Som alltid då man träffar på religionskrig gäller det att vara pragmatisk. Folk har olika preferenser. Och du vill ju ha något som passar just dig bäst, inte något som passar någon annan vältalig person bäst.

Det finns egentligen bara ett sätt: prova! Om du tycker små skillnader är viktiga, var beredd på att du kanske får skaffa flera olika pikar innan du hittar något du trivs bra med. Kanske du t.o.m. får bygga en pik själv - några anser ju att den i deras tycke optimala piken inte finns att köpa överhuvudtaget.

Men vilken dubbelpik?

Funderar oxå på att byta min enkelpik i trä till en dubbelpik. Tråden som hänvisas till är lång, gammal och en smula religiös. Om vi bortser från religionen för ett ögonblick, har det gjorts några tester av dubbelpikar på senare år? Jag skulle vilja ha en dubbelpik som först och främst är en pik men som kan fungera som stavar när förhållandena är såna att man gärna skulle ha ett par stavar.

/Måns

Lundhags Fyrkantsspetspik

Av de kommersiella pikarna gillar jag Lundhags fyrkantsspetspik mest. Pikmakarns pikar är för spetsig vilket gör det svårt att bedöma istjockleken. Själv använder jag ett hemmabygge med en rejäl issond. Som extra stav har jag en gammal Haglöfs pik med en stavspets i coromant ämnad för rullskidåkning.

Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips