Förslag på midsommarvandring

Hejsan !

Vill vandra i de svenska fjällen 6-7 dar vid tiden runt midsommar. Söker förslag på lämpliga turer och eventuellt dig som vill följa med. Har redan sällskap, men "the more, the merrier".

Är relativt vältränad men inte särkillt erfaren när det gäller vandring. Vill gå i lågfjällsterräng med små relativa höjdskillnader. Mina två medföljade vänner är ännu mer oerfarna och vi vill ha en lugn tur där vi går runt en mil/dag. Vore naturligtvis särskillt roligt om det finns extra intressanta sevärdheter av natur/geologis/kulturell/historisk karaktär, men inget som helst måste.

Jag vet att det är tidigt och att de norra fjällen går bort. Men hoppas på tips från er med erfarenhet från lämpliga områden, som ev kan vara kring Arådalen, Valådalen, Sylarna, Helags, Fulufjället eller Grövelsjöområdet? Du som är nyfiken på att följa med på en tidig vandring är också välkommen att höra av dig.

Tack på förhand,
Christer
 
fulufjället

hej läraren,

vi drar upp till fulufjället på onsdag. jag kan ge dig en redogörelse när vi kommer hem. det blir ganska lugnt, ungefär som du tänkt dig. rel. korta turer, en hel del sevärt både "naturellt" och kulturellt.

på återläsande då!

/glimmen
 
Re: fulufjället

Tjena Glimmen!
Låter kalas, ser fram att få läsa lite om hur ni hade det. Kan tänka mig att gå i Fulufjällen framöver.
Ha det bäst så läses vi!
Christer

glimmen; sa:
hej läraren,

vi drar upp till fulufjället på onsdag. jag kan ge dig en redogörelse när vi kommer hem. det blir ganska lugnt, ungefär som du tänkt dig. rel. korta turer, en hel del sevärt både "naturellt" och kulturellt.

på återläsande då!

/glimmen
 
Re: Re: fulufjället

Läraren; sa:
Tjena Glimmen!
Låter kalas, ser fram att få läsa lite om hur ni hade det. Kan tänka mig att gå i Fulufjällen framöver.
Ha det bäst så läses vi!
Christer

glimmen; sa:
hej läraren,

vi drar upp till fulufjället på onsdag. jag kan ge dig en redogörelse när vi kommer hem. det blir ganska lugnt, ungefär som du tänkt dig. rel. korta turer, en hel del sevärt både "naturellt" och kulturellt.

på återläsande då!

/glimmen
Hej.
Vi vandrade Fulufjället förra sommaren. Skrev lite om det på: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16858&pagenumber=2
Mvh Raskesven
 
fulufjälet över kristi himmelfärd

så, då har man kommit hem ifrån en mycket angenäm vandring i fulufjällets nationalpark. och det är en mycket allsidig attraktion i natursverige, må jag säga...

vädret kan växla från regn till sol eller vindstilla till kuling på en minut som följd av vindkrock mellan varma norska vindar och kalla svenska. detta fick även vi uppleva. ömsom regn ömsom sol osv fick vi vänja oss vid och i efterhand så var det faktiskt ganska kul! det var gore-tex, shorts, sydväst, vantar, linne, sandaler och kängor om vartannat och för första gången i min 10-åriga "vandrarkarriär" har jag kommit hem och funnit att jag använt varenda plagg och pinal i packningen.

hur som helst så är floran och faunan snudd på unik med oförstörda renlavsmattor uppe på hela fjällplatån. vi såg även ett med fjällmått mätt ganska rikt fågelliv som inkluderade småspov, dalripa, lavskrika och gulärla. Lämmlar och älg fick vi också syn på. Björnarna höll sig undan denna gången.

Fulufjällets naturrum som ligger vid entrén, var ett trevligt inslag i parken där man i stort sett kan få reda på allt om parken, dess historia och dess invånare. Rekommenderas!

vi tänkte gå en längre tur ner mot tangsjöarna för att övernatta och besöka den gamla altarringen som ligger en bit därifrån men vi fick ändrade planer. Vi höll oss mest uppe i den norra delen av parken och tittade på njupeskär både uppifrån och nerifrån, ett magnifikt vattenfall!!! njupeskärsturen går genom tallurskog och är en trollsk upplevelse som inte bör missas.

det fanns en hel del snö kvar på fjället när vi traskade där, kanske i mesta laget men vid midsommar borde klimatet vara perfekt. Då har ju även björkarna slagit ut, något som vi missade. Lederna på fjällsidorna är väldigt steniga, så det gäller att ha stabila skodon. Uppe på fjällplatån är det som natt och dag. Här går man på mjuka lavmattor som känns som skumgummi. Väldigt behagligt för knäna! Raststugor och övernattningsstugor förekommer i tillräckligt antal och lederna är väl markerade.

Slutligen så kan jag mer än varmt rekommendera ett kortare eller längre besök till denna vår senast tillkomna nationalpark. Här finns det mesta man vill ha i fjällväg inom ett rimligt avstånd från det flesta orter om man inte bor i norra norrland. Vattnet smakar utmärkt i bäckarna och har man tur kan man skåda en hel del djur. Man kan kontakta Naturrum för råd och tips om turen (det gjorde vi och blev vänligt bemötta) och även gå in på http://w1.250.telia.com/~u25010156/Fulufjallet/ för mer info. Även naturvårdsverket har bra information om parken som är en del av PANparks, http://panparks.apd.hu/Network/Ourparks/Fulufjallet ett nätverk med europeiska nationalparker som man kan surfa in på för lite info på engelska.

Så surfa, maila, ring eller bara åk dit, säger en nöjd vandrare!

en sak till: man bör även ta en titt på regnkatastrof-området vid göljån, där flera tusen kubikmeter skog sköljdes bort under bara några timmar 1997. Ett svensk bevis på moder jords oanade krafter.
 
Jag anser inte att perioden från Midsommar i Lapplandsfjällen är för tidigt. Har under de senaste fem åren haft bättre midsommarvandringar än höstvandringar klimatmässigt i Lappland.Kungsleden från Abisko-Nikkalouktalär lär de nog vara barmark undantaget Tjäktaområdet.(Men var beredd på annat) Vik gärna av och gå över Vistas -Nallo.Ifjol fanns nog knappt snö under 1000 meters nivån... visserligen tidig vår, men ...Själv funderar jag på Padjelanta väster om de stora sjöarna med start Midsommar i år.
/Matserik
[Ändrat av matserik 2003-06-03 kl 23:32]
 
Lågfjäll...

Lågfjäll, intressant geologi

Låter som Grövelsjön/Rogen! Gå från Grövelsjön norrut mot Hävlingen. Fortsätt genom Töfsingdalens och Rogens nationalpark. Om du fortsätter norrut kommer du ut till väg där du kan ta bussen hem.

Är du stark och vill gå långt varje dag kan du fortsätta från Rogen in i Norge, gå genom Femundens nationalpark söderut och sedan tillbaka till Grövelsjön på Linnéstigen (historiskt), men då blir det slitigt, och det var ju inte det som var meningen.

Observera att Linné stigen inte står med på de svenska kartorna, trots att den går i Sverige. Den står med på Norska o Tyska kartor.
[Ändrat av Vandrare 2003-06-04 kl 09:13]
 
Tack allihopa!

Hejsan!
Tack Glimmen, Matserik, Björn och Dan för alla kloka ord. Nu känns det som om jag har information för flera härliga vandringar!
Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...