Förslag på kajak?!

Hejsan!
Är halvt nybörjare i denna underbara aktivitet.
Är i köptagen på att köpa en havskajak.
Undrar på förslag , Har använt en Tahe Marin Sea Spirit , samt en Gulf Spirit de flesta gånger jag varit ute. Skädda ett måste! mycket roligare..
Tycker verkligen om dem. Verkar ha fastnat för just Tahe´s grejer, dumt ??
Det ända som jag tycker är mindre bra är deras Ryggstöd.

Frågan är har ni några förslag på andra jämförliga kajaker. Har testat Zegul Arrow Play men tyckte att skäddan var trögare och bökigare på något sätt. Skulle gärna vilja ha en liten dayhatch framför sittbrunnen likt Gulfspriten.
Gärna ovala luckor o bra förvaringsmöjligheter.
Kanske för många parameterar men litar på att få någon feedback .

Kom gärna med förslag.
Mvh Kajakbiten Man.

Mitt stalltips är en Kayman Kayaks Fury.

Rolig skäddakajak med två ovala packluckor samt två dayhatches, en liten framför sittbrunnen och en lite större bakom sittbrunnen.

MVH

Pelle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svaret. Pelle.
Jag läste en artikel eller blogg från 2014 från Vaasa kanotklubb , där de jämförde Furyn med En Reval.
Vad jag blev lite undrande över var när det stod att om man hade stora fötter är detta kanske inte en Kajak att föredra eller?
Citat "Däckets tvära böjning gör att tåutrymmet på kanterna för skostorlek 42 blir minimalt."

Med mina fötter med bred fot och storlek 47 blev jag allstå frågande..
Min längd är 190 cm.
Annars verkade denna vara mycket intressant.
I min enfald har jag trott att Revalen inte är lika snabb som gamla Sea Spiriten , fel?

Återigen tack för svaret.
Blev lite orolig att jag uttryckt mig fel..
Mvh Martin.

Hej Martin,

Är själv 190cm (96kg) och storlek 12 i skor, har inte några problem med att tårna skulle få plats men då sitter jag normalt med främre trampdynan på fotstödet, alltså med foten ganska mycket framlutad. Kan tänka mig att om man har fotstöden i i hålfoten eller vid hälen så blir det trångt.

Fartmässigt är Furyn mer lättdriven än Reval, men kanske inte riktigt lika lättdriven som seaspirit.

MVH

Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips