Förslag på 3-4 dagars tur Abisko

Hej!

Jag och min sambo är i närheten av Abisko (Luleå fn.) och funderar på att ta en tur med tält i trakten av Abisko där start och slutpunkt är samma.

Vi går helst ovanför trädgränsen för att slippa myggen, som åtminstånde i Luleåtrakten (med omnejd) är många och aggressiva i år.

Någon som har trevligt förslag på turer?

Mvh!
// Niklas

Abisko

Jag har vandrat flertalet gånger från Abisko. Love it!

Jag älskar turen Abisko- Kårsavagge (där finns en STF stuga) - Låkktatjokka (supermysigt ställe med underbart god mat- bör nog förbokas om man vill sova där)- Vassejaure (tåg därifrån till Abisko)

Man kan även gå ner från Låkktatjokka till Björkliden men jag tycker vägen till Vassejaure är mkt vackare.

Passa även på att ta en tur upp på Låkktatjokko
Man kan även göra en dagstur från Kårsavagge till Glaciären (prata m stugvärden)

Det är bara lövskog de första km mot Kårsavagge sedan kommer ni ut på "fjället" sedan är det lite lövskog de sista km mot Vassejaure tågstation

Jag har vandrat flertalet gånger från Abisko. Love it!

Jag älskar turen Abisko- Kårsavagge (där finns en STF stuga) - Låkktatjokka (supermysigt ställe med underbart god mat- bör nog förbokas om man vill sova där)- Vassejaure (tåg därifrån till Abisko)

Man kan även gå ner från Låkktatjokka till Björkliden men jag tycker vägen till Vassejaure är mkt vackare.

Passa även på att ta en tur upp på Låkktatjokko
Man kan även göra en dagstur från Kårsavagge till Glaciären (prata m stugvärden)

Det är bara lövskog de första km mot Kårsavagge sedan kommer ni ut på "fjället" sedan är det lite lövskog de sista km mot Vassejaure tågstation

Vill bara tacka så mycket för förslaget. Vi gick, som du förerslog, Abisko - Kårsavagge - Låkktatjokko och fick en väldigt fin liten tur. Även om nedstigningen Låkktatjokko - Vassejaure bjöd på onödigt spännande vandring i mellanmjölkens land efter en natt med regn följt av tät dimma (40m sikt ända ned till ca. 600m höjd).

Min kära sambo fick dock problem med ett knä redan dag 2 men efter viss omfördelning av packning kämpade hon sig hela vägen.

Dag 1 hade vi närmare 27-28 grader varmt uppe på 800m höjd (vi gick upp direkt vid Abisko och skråade bort mot Kårsavagge. Men nöjde oss med att slå läger uppe vid sjöarna norr om och ovanför Kårsavagge stugan.

Åter igen tack för fint förslag!
Mvh!
// Niklas

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Låter som en fin tur! Nyfiken på hur länge den tog för er?
Jag kikar på lämpliga turer på 4-5dagar och ser denna som ett bra och lättare och fint alternativ=)

Låter som en fin tur! Nyfiken på hur länge den tog för er?
Jag kikar på lämpliga turer på 4-5dagar och ser denna som ett bra och lättare och fint alternativ=)

Vi gick den på 3 dagar. Inget högt tempo dels för att vi ville njuta av tiden på fjället men också pga. ett krånglande knä för min sambo (som kämpade på riktigt bra) där vi tvingades lasta om 60% av hennes vikt I säcken till min sista dagen (nedstigningen mot Vassijaure).

Mvh!
// Niklas

Hejsan!

Är inte in här så ofta... så jag har missat ditt tack :)

Vad glad jag blir, vad roligt att ni gillade turen :)
Hoppas de blir fler fjällturer för er :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips