Förseningar pa SJ Stockholm/Kiruna?

Sist jag åkte kändes som sista på riktigt. Var väl 10 timmar försenade till Murjek och 6 timmar hem till Sthlm. Sedan blev jag misstrodd av en grymt osmidig ung förmåga när det var snack om kompensation (blev någon specialare iom att jag åkte en dag tidigare hemåt). Känns som att jag ska ha eoner av tid, dvs. vara pensionär, för att jag ska åka tåg och se till att inte ha tid att passa.
 
Jag tror faktiskt SJ och SAS har någon lösning som gör att man kan boka både flyg och tåg på samma biljett, och därmed slipper man bekymmra sig om någon del blir försenad, dom tar ansvar för vidare transport oavsett. Kan vara värt att kolla upp.
 
Det later ju ocksa bra, men som sagt: Jag har redan bokat flyget och taget - och bara sedan börjat att oroa mig lite grann.... men det är bra att veta i alla fall att detta gar ocksa att kombinera, för ett senare tillfälle. Tack fran Sigi!
 
Jag tror faktiskt SJ och SAS har någon lösning som gör att man kan boka både flyg och tåg på samma biljett, och därmed slipper man bekymmra sig om någon del blir försenad, dom tar ansvar för vidare transport oavsett. Kan vara värt att kolla upp.
Ja denna lösning fanns, men inte längre.
Flyrail skappates i 2010 och stängdes i 2012
Jag tror där var för mycket förseningar på flygets sidan ;)

Om man har 1-2 timmar marginal så kan man sova lungt på nattåget. :cool:

Henning
 
Jag kör buss i Kiruna, på sommaren även till Nikkaluokta så lite insikt har jag (förhoppningsvis).

Under juni så kan bussen till Nikka vänta ca 20-30 minuter på ett försenat tåg. Är tåget mer försenat än så så blir det taxi om det bara är 1-8 passagere, är det fler så kan en extrabuss bli inkallad.
Är tåget väldigt sent så blir det troligen att vänta till avgången på eftermiddagen.

Om man kommer med tåget på eftermiddagen så är det ungefär samma sak som gäller, bussen väntar eller så blir en extra inkallad.

Under nästan hela juli och augusti så körs linjen med två bussar. Ena bussen väntar alltid på tåget om det är försenat. Blir det jättemycket passagerare så kan det även bli tre bussar.

Det viktigaste som finns är att säga till tågvärden att man ska till Nikkaluokta, annars kan det bli jobbigt.
 
Hej, det var ju trevligt att fa info av ngn som verkligen vet! Bara en fraga: Vi ska komma till Kiruna pa eftermiddagen sa det blir väl taxi om taget är rejält försenat - och den far ja väl betala själv om jag har bara köpt tagbiljet till Kiruna? Kontant antagligen? Och vet du hur mycket detta skulle kosta? Tack för allt info, Sigi!!
 

avslutad210712

Gäst
Hej, det var ju trevligt att fa info av ngn som verkligen vet! Bara en fraga: Vi ska komma till Kiruna pa eftermiddagen sa det blir väl taxi om taget är rejält försenat - och den far ja väl betala själv om jag har bara köpt tagbiljet till Kiruna? Kontant antagligen? Och vet du hur mycket detta skulle kosta? Tack för allt info, Sigi!!

Finns det verkligen någon taxi idag som inte tar kort..........

[Ändrat]

Fast enklast är väl att ta kontakt med någon taxi-firma i Kiruna och göra upp om ett pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
Nimrad Tips til vandreområde mellom Stockholm og Oslo Fjällvandring 3
Ljunggren Nattåget Stockholm - Narvik Fjällvandring 2
OscarS Tåg biljett, Stockholm-Sarek Fjällvandring 0
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
gustavengstrom77 Stockholm-Jotunheimen Fjällvandring 8
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
Nilsson.J fjällvandring närmre stockholm än sylarna, helgas mm. Fjällvandring 13
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Vandrare Pizza på tåget Abisko-Stockholm Fjällvandring 8
rlindqvi Norröna i Stockholm ?? Fjällvandring 0
Vandring 2-3 timmar från Stockholm Fjällvandring 3
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
Guffa Taxi Kiruna - Nikkaluokta fredag 26/8 Fjällvandring 2
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.