Förhållanden Kebnekaise-Abisko

Åker upp till Kebnekaise 4:e juli med förhoppning om topptur via västra leden och sen vandring vidare till Abisko(kanske via Durlings led mot Sälka). Jag undrar därför hur snöläget är där och hur flödena i jokkarna är, om broar rasat mm. Kort sagt hur förhållandena är i området.

torrt

Det har varit väldigt lite snö, och det mesta har nog smält bort nu = borde vara torrt. I Alesjaure var det bara mindre snöfält kvar på sluttningarna i måndags och det såg torrt ut i backen. Ring Kebnekaise fjällstation och fråga om ev. broar försvunnit och snöläget där.

MVH
Kristina

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Du kan nog känna dig helt lungn.Jag kom från området i morse .Har visserligen inte gätt längs Kungsleden,bara tvärat.Gick Nikka- Vistas-Unna Reaiddavaggi-Gaskavaggi-Cuhacavaggi-genade sedan mot Sitasjaure och avslutade i Ritsem.Snöfält fanns naturligtvis men inga vattenflöden som krävde att jag var tvungen att tejpa regnbyxorna över gummistövlarna.Bara strålande sol återigen denna period samtliga dagar .Tack och lov hade jag solkrämen med.Såg sammanlagt 5!!! personer totalt under denna vandring och samtliga strax innan Sitasjaure.

/Matserik

tjäktjapasset i lördags

Så här såg Tjäktjapasset (som ligger på drygt 1100m) ut i lördags (21:a). Borde vara betydligt mindre, då det var
soligt och varmt de följande dagarna. Jag upplevde inte heller några problem högt vattenstånd, dock var det lite blaskigt i samband med snöfälten.

cpic3efcaf7277859.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips