Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull

Visst, och vi är väl många som har en sådan liggande hemma. Fast det den väger nio gånger mer och går inte att använda med gel eller tabletter, så kanske inte optimal som reserv/utbytesbrännare.
Trangia har en gelbrännare som liknar X-boil, men den väger mer och saknar grafitinlägget.

Jag är mer och mer sugen på x-boil gel som min minimalistiska lösning för tillfällen när jag inte vill/behöver släpa med mig en hel gastub; tack TS för inspirationen!
 
Visst, och vi är väl många som har en sådan liggande hemma. Fast det den väger nio gånger mer och går inte att använda med gel eller tabletter, så kanske inte optimal som reserv/utbytesbrännare.
Trangia har en gelbrännare som liknar X-boil, men den väger mer och saknar grafitinlägget.

Jag är mer och mer sugen på x-boil + gel som min nästa minimalistiska lösning; tack TS för inspirationen!
Å andra sidan så kanske trangia-brännaren håller bättre?

Nåväl, själv tror jag att jag fortsätter med gasol respektive bensin, beroende på utetemperatur.
/Niklas
 
Så vill man köra lite långkok med spritbrännare, så bör man alltså ha  två spritbrännare med sig till  ett spritkök? Så att den ena brännaren hinner svalna medan den andra brinner på?
/Niklas
Eller så lär man sig dosera, ta lite för mkt bara. Största nackdelen är att det sotar, och är svårt att reglera. Det gör att det är trixigt att småkoka en stund eller använda stekpannan. Så gas är bättre på det sättet.
 
Så vill man köra lite långkok med spritbrännare, så bör man alltså ha  två spritbrännare med sig till  ett spritkök? Så att den ena brännaren hinner svalna medan den andra brinner på?
/Niklas
Grytmysare medan brännaren svalnar inför påfyllning - sparar även bränsle.
Du kanske kan forcera nedkylning av bränaren med vatten men vet inte hur bra en varm brännare mår av det.
Att hälla sprit i en varm brännare ser jag inte som ett alterntiv om man vill njuta av maten man lagar.
Vad kokar du som inte blir klart på en full brännare?
Tänk på att efterfylla innan du tänder, för nivån sjunker efter en liten stund när sidokanalerna fylls upp, Så att börja med upptoppad brännare är bra vid långkok.

/Patrik
 
Vet inte hur många gånger jag använt T-rödsbrännare (Trangia) med scouter i alla åldrar och erfarenhetsgrader. Mycket få gånger (typ en eller två) har jag varit med om att T-röd kontaminerat maten.
Som vuxen, med normal försiktighet, är detta ett ickeproblem.

/P
 
Grytmysare medan brännaren svalnar inför påfyllning - sparar även bränsle.
Du kanske kan forcera nedkylning av bränaren med vatten men vet inte hur bra en varm brännare mår av det.
Att hälla sprit i en varm brännare ser jag inte som ett alterntiv om man vill njuta av maten man lagar.
Vad kokar du som inte blir klart på en full brännare?
Tänk på att efterfylla innan du tänder, för nivån sjunker efter en liten stund när sidokanalerna fylls upp, Så att börja med upptoppad brännare är bra vid långkok.

/Patrik
Som redan nämns, så kör jag sedan länge med gasol respektive bensin av flera skäl:
1. Bättre effekt.
2. Bättre reglerbarhet (främst gasol då).
3. Inget sot.
4. Ingen risk för att smaken påverkas negativt av några få droppar sprit.

Mitt inhopp i tråden är alltså idén att ha två spritbrännare till ett kök.
/Niklas
 
En fundering i fortsatt minimalistisk säkerhetsanda: denna hål-lösa brännare går var jag fattar även att använda med gel som bränsle. Känns som en betydligt mer fippel-fri och säker lösning. Sotar mindre och man slipper den vidriga denaturatsmaken, om man nu ändå skulle få den på fel ställe.
Tänker jag fel? Någon som testat? Blir visst lite dyrare så det kanske fäller utslaget för långa turer, men då är ändå gasen oöverträffad. Finns det annat som gör att inte fler använder gel i stället för flytande sprit?

PS: gel är i varje fall inte mindre energieffektiv - tvärtom lite bättre. Men såklart långt ifrån gas (källa):
Visa bilaga 42252
Intressant litet kök. Är ju rätt lika en större släktning dvs arméns snuskburk som inkluderar en vanlig spritbrännare. Något tyngre men helt OK!
 
Jag har visserligen sneglat på detta förr, men det är skosnöre som ska ha äran av att lyfta fram det på Utsidan :). TS, kan du berätta var du köpt ditt x-boil? Den försäljare jag själv kollat på är finländska Farlite.
Har ett Trangia Minikök 28-T som är smidigt för kortare turer mm och inte så dyrt, Har även en liten stekpanna med. Mycket nöjd! Visserligen tyngre (300 gram) men inte så plottrigt. Ja, det säljs via finska Farlite men kan även köpas från Tyskland mfl.
 
Har någon provat TOAKS Ultralight Titanium Solid fuel cook system? Väger 100 gram och påminner om X-Boil. Finns att köpa via en svensk site.
 
Så vill man köra lite långkok med spritbrännare, så bör man alltså ha  två spritbrännare med sig till  ett spritkök? Så att den ena brännaren hinner svalna medan den andra brinner på?
/Niklas
Jag tycker att även rejäla spritbrännare som trangias svalnar fort nog ändå.
De flesta långkoksrätter blir ju inte sämre av att själva värmekällan försvinner ett par minuter.
Pasta hinner man ju koka med en fyllning, och det är det enda jag kommer på nu där jag skulle störa mig på ett litet avbrott i kokningen.
Men andra kanske lagar rätter där det spelar större roll.
Vid stekning kan det vara jobbigare med avbrott men jag tycker nog inte avancerad stekning passar så bra på spritkök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.