Fördel att öppna ryggsäck från ryggsidan? Radical 28

Jag har en Haglöfs Radical 28 som jag köpte för halva priset.

Snygg, lagom stor, grymt skön att bära i (än så länge, bara haft på några korta turer).

Men jag har svårt att se fördelen med att man kommer åt öppningen från ryggsidan.

Varför?

Jag har försökt konstruera ett bra svar men inte lyckats.

Ni kanske undrar varför jag köpte en ryggsäck som jag inte gillar öppningen på?
Såå illa är det inte, men jag tycker bättre om mer traditionell öppning, antingen från toppen eller att man öppnar hela fronten med en lång dragkedja.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har läst nånstans att det ska vara för att slippa få snö eller annat 'bös' i bärsystemet ifall man lägger den på marken när man packar i o ur. Verkar ju ganska vettigt åxå. Med tanke på det alltså.
 
Om man har skidor och annat "bös" fastsatta på säcken är det ett bra sätt att kunna packa i/ur grejer.

/M
 
Som sagt för att man ska kunna lägga av sig säcken i snön med jox utanpå och inte få snö i bärsystemet. Osprey har samma lösning i sin skidsäcksserie.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har själv en Dakine Poacher med ryggöppning. Kommer aldrig kunna köpa en ryggsäck utan det nu. öppna upp ryggen och du har fullständig överblick över hela innehållet. Helt suveränt.
 
Tack för alla svar.

Enda nackdelen är om man är i grupp, då man ofta tar hjälp av någon annan för att få upp grejer medan ryggan hänger på ryggen.
 
Tjohej!
Har en Osprey Switch med ryggöppning. Har åtminstone hittat tre bra födelar med detta. 1: bra stöldskydd när man vistas i stora folksamlingar. 2: Man slipper få snö i bärsystemet när man lägger ner ryggsäcken i snö. 3: man kan ta av sig bärremmarna och vrida runt ryggsäcken på magen och öppna den för att slippa lägga ifrån sig den på backen när man skall in i den.
Finns säkert fler fördelar med detta och också säkert många nackdelar.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.