Fördel att öppna ryggsäck från ryggsidan? Radical 28

Jag har en Haglöfs Radical 28 som jag köpte för halva priset.

Snygg, lagom stor, grymt skön att bära i (än så länge, bara haft på några korta turer).

Men jag har svårt att se fördelen med att man kommer åt öppningen från ryggsidan.

Varför?

Jag har försökt konstruera ett bra svar men inte lyckats.

Ni kanske undrar varför jag köpte en ryggsäck som jag inte gillar öppningen på?
Såå illa är det inte, men jag tycker bättre om mer traditionell öppning, antingen från toppen eller att man öppnar hela fronten med en lång dragkedja.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har läst nånstans att det ska vara för att slippa få snö eller annat 'bös' i bärsystemet ifall man lägger den på marken när man packar i o ur. Verkar ju ganska vettigt åxå. Med tanke på det alltså.

Om man har skidor och annat "bös" fastsatta på säcken är det ett bra sätt att kunna packa i/ur grejer.

/M

Som sagt för att man ska kunna lägga av sig säcken i snön med jox utanpå och inte få snö i bärsystemet. Osprey har samma lösning i sin skidsäcksserie.

Har själv en Dakine Poacher med ryggöppning. Kommer aldrig kunna köpa en ryggsäck utan det nu. öppna upp ryggen och du har fullständig överblick över hela innehållet. Helt suveränt.

Tack för alla svar.

Enda nackdelen är om man är i grupp, då man ofta tar hjälp av någon annan för att få upp grejer medan ryggan hänger på ryggen.

Tjohej!
Har en Osprey Switch med ryggöppning. Har åtminstone hittat tre bra födelar med detta. 1: bra stöldskydd när man vistas i stora folksamlingar. 2: Man slipper få snö i bärsystemet när man lägger ner ryggsäcken i snö. 3: man kan ta av sig bärremmarna och vrida runt ryggsäcken på magen och öppna den för att slippa lägga ifrån sig den på backen när man skall in i den.
Finns säkert fler fördelar med detta och också säkert många nackdelar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips