Förare Jotunheimen Väst

Var får jag tag på föraren över Jotunheimen (Turtagrö och Dyrhaugstind regionen)?
Finns den att få tag på på Turtagrö Hotel?

Mvh
Johan Andersson
 
Fråga på hyttorna i området

Nyligen hemkommen från Norge. Bl.a. i Leirvassbu ordnade värdarna på fjällstugan guide till en tur från Leirvassbu runt Galdhöpiggen över glaciärerna.
Tyvärr blev det dåligt väder och det hela blev inställt. Även Spiterstulen ordnade med "Förer" under de perioder dom inte hade egna guider. Det var inte jag som skulle ha guiden, så jag vet inte så mycket om vad det gick ut på. Se min berättelse http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna Där finns också en del länkar till stugorna.Det fanns verkligen mycket att göra för topptursentusiaster i detta område. Spiterstulen har öppet även utanför den egentliga påsksäsongen!
C.
 
Ja

krabba74; sa:
Var får jag tag på föraren över Jotunheimen (Turtagrö och Dyrhaugstind regionen)?
Finns den att få tag på på Turtagrö Hotel?

Japp. Dom hade en hel hög för en vecka sedan. Kostar ca 300 NOK har jag för mig. Skid-delen är mycket tunn och innehåller nästan bara de tuffare turerna där rep och stegjärn behövs. Ska du klättra eller skida?
 
Missuppfattning

Läste lite slarvigt nyss. Du ville ha tag i en bok, jag tänkte mig en högst påtaglig mänsklig förare, men det ena kan väl vara så bra som det andra. Kanske lite dyrare än 300 kr. Jag tror dom sa 3000 Nkr för turen kring Galdhöpiggen från Leirvassbu.
C.
 
Det är som Björn skriver, ska du göra vanliga toppturer med skidor från Turtagrö som tex Dyrhaugsryggen, så behövs inte klätterföraren.
Alla skidturerna som beskrivs är riktigt branta och med inslag av klättring.
Priset på boken har jag dock aldrig sett under 350 NOK som också är rek pris dvs 420 svenska kronor.
 
Instämmer med de ovan. Föraren är nästan ren klätterförare och även om man är ute efter brant åkning kan sådan nås utan föraren och alltför teknisk bestigning. Köp kartan över området så ger sig de flesta turer kring detta område av sig självt. Hotellet i Turtagrö (www.turtagro.no) har lite lösa lappar och beskrivningar av turer som både ger fin bestigning och åkning.
 
förare jotunheimen

Tjena Johan,
jag sitter på föraren om du vill låna. Vi kommer att sticka upp i september igen för store skagastölstind och dyrhaugstind
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.