Förankring av tält i snö

Jag undrar hur man förankrar tältet i snö. Stormlinorna har jag förstått att man kan förankra genom att gräva ned breda tältpinnar i snön, men hur ordnar man fästpunkterna i tältets hörn på ett bra sätt?

Tacksam för tips.

Snöpinne

Enklast genom att sätta en snörstup med en lite hake mitt på pinnen. Bara att haka fast, spänna och slå eller gräva ner. Samma pinnar kan naturligtvis även användas till linorna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Allt

Skidor, stavar, plastpåsar med snö mm kan användas. Självstagande tält kräver inte speciellt mycket pinnar. Men all vintercampning kräver snöborste som används flitigt av alla deltagarna!

Go tur

Johan K

Om du använder skidor som förankring så se till att linan inte skaver mot stålkanterna. Både stavar och skidor kan grävas ner liggandes typ en eller två dm (ner till hård snö) med en stormlina runt så blir det riktigt stabilt.

Lange teltplugger fungerer bra på hjörnene til teltet. For bardunene - der belastningen er störst brukes ski og staver.

De beste teltpluggene for vinterbruk finnes langs vinterveiene, s.k "bröytestikker". Om våren ligger disse strödd i veikanten, og man kan ta med seg noen av disse.

Bröytestikkene er av bambus, og man skjärer de til korrekt lengde. De er perfekte teltplugger i snö -lette, tar liten plass og er sterke. (Og billige...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips