Föra över rutter till Garmin etrex Venture

Jag har försökt att lägga in en rutt på en karta i Mapsource. När jag tankar över rutten till GPS:en så får jag meddelandet "rutten avkortad".

Vad beror det på? Jag har inte lagt in fler än 50 waypoints i rutten (som är gränsen för Venture). Jag har tömt färdvägsregister etc. innan för att minnet inte ska bli fullt.

När jag sätter ut waypoints i rutten i mapsource så ritar programmet automatiskt ut rutten längs vägarna på kartan. Är det detta som tar för mycket minne?

Svara gärna om du har någon idé, inte bara om du vet helt säkert!

Mvh
/Claes Swedenborg
Göteborg

Antagligen är det för att du har autoroute påslaget i mapsource. Gå in i menyn Edit->Preferences->Routing och ändra Route Style till "Use Direct Routes". Sedan gör du om rutten igen med waypoints (max 50 st). Annars tror jag du kan läggga över rutten i Fugawi och optimera den till max 50 punkter och sedan föra över den till din GPS från Fugawi.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du kan se hur många waypoints din rutt faktiskt får, innan du skickar över den till din GPS.

I Mapsource (nu förutsättande att du har auto-rutt på), skapa först en rutt. Dubbelklicka sedan på rutten i översiktsrutan till vänster. Du får upp en "Route properties" ruta, där du kan se hur många waypoints du har satt i rutten.
Klicka nu på fliken "Directions". Varje rad (de är numrerade, så det är lätt att räkna) motsvarar nu en waypoint, när rutten förs över till din GPS. Som du ser växer det ordentligt, jämfört med det antal punkter du själv satte ut.
Om du använder "Use Direct Routes" (under Edit - Preferences - Routing), får du bara de waypoints du själv satte ut.

Att du raderat spårloggen har ingen betydelse. Varje enskilt objekt har sitt reserverade minnesutrymme, så det finns plats till alla waypoints, alla rutter fulla med waypoints, den aktuella spårloggen och alla sparade spårloggar, med max antal punkter, samtidigt.
Det är detta som behövs för att minnet ska anges som fullt till 100%.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips