rita i mapsource

Jag har precis köpt en garmin etrex legend cx med friluftskartan till. Använder gps:n främst vid jakt och tänkte höra om någon vet om det är möjligt att lägga in linjer etc. i kartan. Vill alltså kunna rita in gränser så att jag ser dem på kartan i gps:en. Har försökt hitta ngn sådan funktion i mapsource men inte lyckats.

tacksam för tips!

Christoffer

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skapa trevliga kartor i Google Maps - GPS Visualizer

När jag har varit ute på fjällvandring eller cachat (geocaching) och har haft GPS på hela tiden under turen. Då brukar jag överföra spår/rutt och även waypoints ifall jag har markerat tex tältplatser, till Mapsource, antingen i GPX eller GDB. Sedan surfar jag till hemsidan GPS Visualizer och skapa en googlemap-karta med linjer (spår) med waypoints. Vips så har man en fin karta.

Jag använder ett skärmdumpar-program för att "ta bild" av kartan och spara det som JPG eller PNG.

Det är enkelt och det går att göra om kartan flera ggr tills man är nöjd. Det finns olika inställningar också. Bara att prova och leka sig fram. Jag sparade mycket pengar på det istället för att tex köpa licens till Fugawi och OziExplorer. För mig räcker GPS Visualizer rätt länge.

Rita gränser i Mapsource

Ytterligare en kommentar till mitt tidigare svar i tråden.

Du skriver att du vill se gränserna överlagrade på din Friluftskarta!

Enklaste sättet att få in kartgränser i din GPS är att rita spår som följer gränserna och sedan föra över dessa till din GPS. Du kommer då att se gränsspåren överlagrade på din Friluftskarta.

I Mapsource hittar du "rita spår" funktionen under "Verktyg/rita spår".
Det går alltså att rita spår direkt i Mapsource och sedan överföra dessa till din GPS.

Problemet att rita upp gränser som spår direkt i Mapsource är att veta var gränsen går. Det kan vara ett stort jobb att kolla koordinater för gränshörn och sedan direkt rita in gränsen i Mapsource.

- Ett sätt kan vara att gå med din GPS till de olika gränshörnen och mäta upp koordinaterna som waypoints som du överför till Mapsource. Därefter ritar du ett gränsspår genom gränshörnen.
- Ett annat sätt är naturligtvis att gå längs gränsen och få ett gränsspår i GPSen som du sparar och kan överföra till Mapsource. Detta är ju ganska så jobbigt om jaktområdet är stort och du kanske inte heller vet exakt var gränsen går i terrängen.

Detta problem undviker du om du i stället ritar spåret på en karta där du kan se spåret., t.ex. Kartex med "RIK"karta eller Fugawi med skannad kalibrerad papperskarta.

/Bernt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips