för varma sovsäckar

Hej. Har tänkt gå mellan abisko och nikkaluokta(tält) i juli månad och de enda sovsäckarna jag har tillgång till går ner mot -5C och jag svettas bara jag ser på dom. Har ni några råd vad som kan vara lämpligt vid den här tiden av året, jag blir varm riktigt lätt skall tilläggas... räcker det t.ex. att dra över sig ett lätt fleecetäcke.

Helt ok

Det kan bli kallt på nätterna även i juli! Själv har jag en sovsäck med temp på -7 i sommarfjäll och visserligen kan det bli varmt någon enstaka gång, men då är det bara att öppna. Jag är inte heller frusen av mig.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
-5 är ju inte direkt overkill. Har du otur så kan det ju vara nattemperaturer under noll grader. Om det regnar och är fuktigt och kallt kan det också vara skönt med en varm sovsäck att krypa ner i. Ligger solen på och gassar så kan du ju alltid krypa ur den och endast ha den som täcke.
Jag skulle inte förlita mig på endast ett fleecetäcke.

Ja, det där med fleece kanske var att ta i... jag får se vad det blir.. jag har en månad eller så på att fundera på vad jag ska förlita mig till. Jag är tacksam för svaren, är det några andra som 'vet bäst' så är det bara att haka på tråden.

Kan väl hake på de tidigare inläggen. Min sovsäck går till -7 om jag minns rätt, komforttemperatur. Visst, har man attans "tur" med vädret och har +15 mitt i natten, som jag hade förra sommaren på 1200 meters höjd i slutet juli, då blir det lite väl varmt. Men det var lite utanför det vanliga. Borde väl vara vanligare med frostnätter.

Peter

Kan säga att jag bara har en sovsäck, en Marmot dunsäck med -18 som komforttemp. Och visst kan det bli varmt när solen ligger på under morgonen men då använder jag den bara som täcke. Det är desto skönare att krypa ner i den när man är kall och frusen efter att ha stått utvadad i kallvatten i flera timmar! (Jag fiskar) Modellen har dessutom hel dragkedja vilket gör det enkelt att reglera temperaturen.
Som jag skrev tidigare tycker jag inte en sovsäck med -5 i komforttemp är att överdriva. Det är snarare en ganska normal säck för sommarförhållanden i svenska fjällen. Dessutom så brukar man ofta få ta komforttemperaturen med en nypa salt.

Jag använder .....

Jag använder min TNF Snowshoe som skall tåla -18 C, vilket för mig är en överdrift, utan det är snarare -5 till -10 om det ska vara komfort.

Nåväl den används även på sommarfjället, om det skulle bli för jolmigt så brukar jag reglera temperaturen inne i säcken med att öppna. Först runt axlarna räcker inte det så gör jag det genom att dra upp dragkedjan i säckens sida.

Fleecefilt kan nog funka om du är ovanligt ofrusen, men betänk att förutom låga sommartemperaturer så kan du vara blöt och däven när du skall till och koja på fjället.

komforttemp.

fråga från den oinvigde
komforttemp är det den temp som sovsäcken klarar för att du ska hålla dig varm? eller visar den bara att visst sov du i ex -5 men frysa det kommer du!!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips