För gammal?

För många klättrare är förstås nivån (svårighetsnivån) en viktig sak. I mitt eget snäva perspektiv kan jag dock konstatera att upplevelsen av att ha klättrat en viss (lätt) led då jag var nybörjare, och att klättra en något svårare led när jag hållit på några år, inte skiljer sig så mycket.

Oavsett min kapacitet så känns det lika roligt, om leden är rätt, om svårighetsgraden är rätt (relativt), om sällskapet är rätt, om vädret är rätt osv.

Jag har i många år sett fram emot att klara svårare leder för att ha fler leder på en given klippa att välja på. Det stämmer dock inte riktigt. När man väl blivit lite duktigare så är det inte lika roligt att klättra de allra lättaste lederna som tidigare. Så på det viset är det nog så att det finns ett visst svårighetsintervall man uppskattar mest. Sen är det bara en fråga om var detta intervall ligger.

Möjligen kommer jag däremot tycka att det är tråkigt om min "utveckling" i framtiden innebär att jag bara kan klättra leder som jag idag kan kosta på mig att tycka är i lättaste laget. Men det är inte så säkert.
 
Äh vad tänker du på, ingen är för gammal nej men kör på din egen nivå och ha roligt så blir det nog bra

Skönt att höra, ska försöka vad det gäller åldern. Hoppas att det funkar hela vågen. Längtar verkligen efter Himalia-topparna
 
Måste hålla med Mezzner. Om man bara lär sig tradklättring så finns det leder i alla svårighetsgrader i alla längder för alla människor. Vill man klättra 100 meter på en 4+led går det bra. Vill man bouldra 7c+ 3 meter går det bra. Det bästa med sporten är att ingen kritiserar en utan att berget är där för att alla skall få göra vad de vill med det. Allt under förutsättningen att man lämnar tillbaka berget i lika förstklassigt skick som när man hittade det.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.