För gammal?

Hej
Börjar med att be om ursäkt för att eventuellt råkat posta på fel forum, skyller på ålder och att man är ny på sidan ;)
Har en fråga angående klättring.......För sent att börja vid 52 år ålder??
Siktar inte på Mt Everest direkt, mera en kul grej som får en att komma ut och hitta på något kul, börjat tröttna på att stå på skjutbanan och panga lerduvor.
 
Klättring

är ungefär som golf. Dvs man kan ha kul på många olika nivåer. Testa, tycker du det är kul så finns förutsättningar att du kan fortsätta under många år.

Thure
 
Oj snabbt svar, Tackar :)
Något tipps om vart man kan hitta lämplig instruktör i Södertälje/ Stockholms området kanske?
 
Om man nu inte råkar ha någon vän att klättra med så går det alltid att bouldra (Klättra utan rep ovanför en stor tjockmatta och en höjd på typ 4m.).
Och bra bouldering finns på Karbin och säkerligen på klättercentret också. Och när man väl är där så lär man snart känna folk också :)
 
Absolut inte!
Många klättrare klättrar som bäst när de är runt 40-45. Mycket sitter i tekniken och psyket. Styrka och smidighet är bara en del!
 
Du är inte för gammal.

Börja med att testa lite inomhusklättring.

http://www.klattercentret.se/telefonplan/ eller http://www.karbin.com/ är närmast om du bor i Södertälje.

Det underlättar om du har en kompis som också börjar då man alltid är två.

Wow, här var det verkligen snabba svar :)
Tackar ska ta och höra mig för hos nämda ställen så kanske man kan komma igång.
Har som tur är två alternativa klätterkompisar....svärsonen och hans syster är aktiva, enda felet är att de bor i turkiet....lite långt att åka för tränning eller någon helg/dags tur...;)
 
Jag känner till en gentleman på 79 år som ägnar sig åt fallskämhoppning. Om jag fattat det hela rätt så var han med och satte ett världsrekord i storformationshoppning för några år sedan där alla var > 70 år.
Så 52 år är rena ungdomen.


Edit: han var för några år sedan med i reklamsnutt för AMP pension som gick på TV4. Filmen finns nog inte kvar på AMF Pensions webbsida
men den finns i en engelsktextad version på företaget som gjorde filmen

http://www.bluesky.se/?dnode=27&prid=8 (kräver en del Plugin från Apple för att man ska kunna se filmen)


/Per
 
Senast ändrad:
Jag känner till en gentleman på 79 år som ägnar sig åt fallskämhoppning. Om jag fattat det hela rätt så var han med och satte ett världsrekord i storformationshoppning för några år sedan där alla var > 70 år.
Så 52 år är rena ungdomen.

/Per

Men haha, lät ju förhoppningsfullt. :)
 
Jag känner till en gentleman på 79 år som ägnar sig åt fallskämhoppning. Om jag fattat det hela rätt så var han med och satte ett världsrekord i storformationshoppning för några år sedan där alla var > 70 år.
Så 52 år är rena ungdomen.

/Per

Absolut inte!
Många klättrare klättrar som bäst när de är runt 40-45. Mycket sitter i tekniken och psyket. Styrka och smidighet är bara en del!

Misstänker de har hållt på ett tag då redan, en annan är ju "grön" förutom någon enstaka klättervägg någon gång för längesedan..men,men bara och testa
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...