För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

10000 Nepalesiska Rupier verkar väldigt lite.
Ryggsäcken tycker jag också låter väl liten?
Batterier kamera, det går att ladda på många ställen men inte överallt och kan vara dyrt.
Salt kan jag rekomendera om än inte nödvändigt... Saltet de har smakar lite & ingenting.
Medicin i form av Whiskey :)
Vattenreningstabletter.

Här hittar du en lista som är väldigt komplett bra att mappa mot så saknar du nog inget som du inte beslutat medvetet
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67628

Ok

Jag fick svaret tidigare i tråden att det räcker med 400 rupie per dag för el, vatten och internet. Du menar att det är för lite?
Dricksen till guide & bärare ska räcka med ca:700 rupier.

Ang ryggsäcken ska jag ju bara bära med mig det jag räknar med att använda under just den dagen. Bäraren bär ju det andra. Underställ, vatten, jacka och värmeplagg + kamera det är det jag kommer bära själv. Jag har fått plats med både sovsäck, liggunderlag och tält + kläder i den ryggan under Fjällräven Classic.

En flaska Bowmore ska givetvis köpas in i Taxfreen på flygplatsen.
Vattenreningstabletter ska inte behövas. Jag kommer köpa mineralvatten eller lokt vatten.

10000 Nepalesiska Rupier verkar väldigt lite.
Ryggsäcken tycker jag också låter väl liten?
Batterier kamera, det går att ladda på många ställen men inte överallt och kan vara dyrt.
Salt kan jag rekomendera om än inte nödvändigt... Saltet de har smakar lite & ingenting.
Medicin i form av Whiskey :)
Vattenreningstabletter.

Här hittar du en lista som är väldigt komplett bra att mappa mot så saknar du nog inget som du inte beslutat medvetet
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67628

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
ahh - missade att du hade bärare, då blir det kanske bra såsom du tänkt & andra sagt.
(Det är riktigt att du inte behöver reningstabletter. Vi hade dem som backup "om-uti-så-fall-att" men tog dem av ofast av snålhet då vattnet upplevdes dyrt på höjd. Tee ("betalt") drack vi i massor, varmt & gott & nödvändigt för att underlätta aklimatiseringen)
Ha en trevlig resa!

Everest Base Camp

Jag och en väninna funderar på att vandra till EBC i höst eller till våren 2014.

Jag har precis börjat undersöka och leta information. Det lutar mer och mer åt att vi anordnar någonting själva.

Jag har dock läst att man ej får övernatta vid Base Camp och att man bara kan göra detta om man är en del i en exp som skall bestiga berget, eller om man anordnar sin resa med någon av dem som även har expeditioner på Mount Everest. Jag har lyckats hitta 2 st researangörer (från USA) som ger övernattningsmöjligheter på Base Camp.

Jag vet inte varför jag hängt upp mig just på detta, men det skulle vara intressant att höra om ni har några svar eller synpunkter.

Tackar!

Jag och en väninna funderar på att vandra till EBC i höst eller till våren 2014.

Jag har precis börjat undersöka och leta information. Det lutar mer och mer åt att vi anordnar någonting själva.

Jag har dock läst att man ej får övernatta vid Base Camp och att man bara kan göra detta om man är en del i en exp som skall bestiga berget, eller om man anordnar sin resa med någon av dem som även har expeditioner på Mount Everest. Jag har lyckats hitta 2 st researangörer (från USA) som ger övernattningsmöjligheter på Base Camp.

Jag vet inte varför jag hängt upp mig just på detta, men det skulle vara intressant att höra om ni har några svar eller synpunkter.

Tackar!

Hej Fröken Löf!
Skickade ett mail och frågade Nima Sherpa, han skrev tillbaka idag och sa att det skille gå fint en natt utan tillstånd.
Du kan gärna kontakta han om du är intresserad http://nimaguide.blogspot.com
Med vänlig hälsning, Karl

Någon som har tips på bra guide att anlita?
Har försökt få Nima att hjälpa mig men han verkar inte vilja/kunna den turen vi är sugna på, så om det är någon som har anlitat en guide som dem har varit nöjda med så skriv gärna.
Alla förslag är välkommna.

Mvh Robert

Kom tillbaka i mitten av november från en underbar vistelse i Everest regionen (Gokyo-Cho La Pass-EBC-Kala Pathar-Island Peak) med Nima Sherpa som arrangör och guide. Han är uppväxt i regionen, är mycket kunning och har ett mycket stort kontaktnät i området, vilket är väldigt nödvändigt då något oförutsett inträffar. Han är alltid glad, tillmötesgående och hjälpsam, rekommenderar honom starkt! http://nimaguide.blogspot.com

Robert, du nämner inte vilket område ni tänkt genomföra er trek i, är det i Khumbu Valley (Everest) så blir jag mycket förvånad om Nima tackar nej utan orsak, möjligen krockar er trek med anna inplanerad trek!? Har ni tänkt er något annat område (Annapurna, Manaslu etc) så tror jag kunskapen och kontaktnätet är avgörande, då finns det alldeles säker mer lämpade guider än Nima!

Mvh
/Roger

Bilagor

• DSCF2125_2.jpg
    DSCF2125_2.jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,055
Tanken var att gå från Tumlingtar via Makalu in till Everest. Har letat guide ett tag och fått tag på ett företag som genomför denna vandring, tyvärr inte den tid då vi är där för det ligger tydligen för mycket snö på passen.
Vi kommer få ta denna vandring ett annat år.

Sent from my iPhone using Tapatalk

En fråga om kläder och skor efter att ha sett era packlistor, (tack för dessa förresten):
Funkar det i princip de kläder och utrustning man skulle haft på höstfjället i dessa trakter? Exempelvis så kör jag i vanliga meshskor på fjället. Funkar det här också eller är förutsättningarna annorlunda?
Vad är annorlunda isf? Kör ni exempelvis kängor för att det är stenigare?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips