Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält?

Fyller snart 30 och sambon ville att jag skulle knåpa ihop en önskelista modell lite dyrare. Det första som slog mig är att jag skulle vilja ha ett vettigt 1-mans tält. Jag har sedan tidigare ett Fjällräven Abisko Lightweight 3 som används när jag och sambon är ute. Men eftersom att jag vill ut betydligt oftare än vad hon vill, så känner jag att ett redigt 1-mans tält är att föredra, då jag ogärna släpar på ett 3-mans när jag går själv.

Har egentligen tittat på 3 stycken.

1. Hilleberg Akto: Detta tältet lockar en hel del. Det är lätt, verkar väldigt stabilt och rymligt.

2. Hilleberg Soulo: Är, om något, ännu mer stabilt än Akto, men något dyrare. Osäker på om det är rymligare? Och vikten ökar ju en hel del här, kanske inte värt det?

3. Fjällräven Abisko Lightweight 1. Vikten är ju helt okej, och det verkar rymligt till en billigare peng. Hållfasthet och uppsättning oroar mig lite här?

Vad har ni för egna erfarenheter av dessa tält?

//Leif

Tack för tipset :)

Tältet kommer användas året runt, både i fjällmiljö och i skogarna runt skåne/Västergötland. Inte helt omöjligt att den också kommer testat norr om polcirkeln i kyla, men det är inte målet.

Efter att ha kikat runt på en hel del videos så börjar Soulo se rätt intressant ut. Frågan är dock, är 2.2kg mycket för 1 person?

När jag var rik köptes ett Soulo. Det är ett väldigt trevligt tält. Lite kort för vinterturer (Jag är 188cm). Det är inte speciellt rymligt men stort plus att man kan ligga i sovsäcken och laga mat. Extremt stabilt och lättrest. Större packvolym än mitt Vaude Hogan Ultralight men också mer att lita på. Kanske skrev jag en recension?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
När jag var rik köptes ett Soulo. Det är ett väldigt trevligt tält. Lite kort för vinterturer (Jag är 188cm). Det är inte speciellt rymligt men stort plus att man kan ligga i sovsäcken och laga mat. Extremt stabilt och lättrest. Större packvolym än mitt Vaude Hogan Ultralight men också mer att lita på. Kanske skrev jag en recension?

Låter ju bra. Själv är jag 180cm, så då borde det ju fungera fint för mig. Undrar om man kan be att få se båda tälten uppslagna på naturkompaniet?

Jag tycker jättemycket om mitt Akto för att det väger lite och går väldigt snabbt att resa ensam. Jag är 175 cm och har gott om plats när jag ligger ner. Det finns även gott om plats för packningen. Det är dock lite lågt när man sitter upp. Annars ett kanontält som känns pålitligt i alla väder och i alla miljöer.

Jag tycker jättemycket om mitt Akto för att det väger lite och går väldigt snabbt att resa ensam. Jag är 175 cm och har gott om plats när jag ligger ner. Det finns även gott om plats för packningen. Det är dock lite lågt när man sitter upp. Annars ett kanontält som känns pålitligt i alla väder och i alla miljöer.

Det är lite därför jag sneglar på Soulo, eftersom att man får högre sitthöjd där :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips