Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält?

Nallo jmf. med Soulo, några fördelar Soulo:

- Soulo är fristående, vilket medför bland annat att det blir lättare att hitta tältplats.
- I ett Nallo kan du få problem med att den vid fotänden sluttande tältduken ligger mot sovsäcken. Soulo har brantare väggar.
- I ett Soulo har du tillgång till hela absiden bredvid dig, medan du har den ovanför huvudet i ett Nallo.
(- Soulo klarar bättre av snöbelastning.)

Nallo jmf. med Soulo, några fördelar Soulo:

- Soulo är fristående, vilket medför bland annat att det blir lättare att hitta tältplats.
- I ett Nallo kan du få problem med att den vid fotänden sluttande tältduken ligger mot sovsäcken. Soulo har brantare väggar.
- I ett Soulo har du tillgång till hela absiden bredvid dig, medan du har den ovanför huvudet i ett Nallo.
(- Soulo klarar bättre av snöbelastning.)

Låter som vettiga argument för Soulo framför Nallo. Hur är det med packvoylm? Sånt är viktigt för mig också

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Låter som vettiga argument för Soulo framför Nallo. Hur är det med packvoylm? Sånt är viktigt för mig också

Efter att känt på Soulo och Nallo 2 i butik så är det min uppfattning att de har samma packvolym (vilket kan förklaras av att Soulo har mer stänger än Nallo), vilket även stämmer överens med Hillebergs egen information:
http://www.hilleberg.com/home/faq/details.php

Akto däremot har en mindre packvolym än Nallo2.

Jag ärger ett Soulo som jag är nöjd med. Det är enkelt att sätta upp och ta ner. Själv stadgande och mycket stabilt. Gott om utrymme både för tältaren och dennes utrustning. Men som tidigare skribenter påpekat så väger det nästan som ett tvåmanstält.

Jag ärger ett Soulo som jag är nöjd med. Det är enkelt att sätta upp och ta ner. Själv stadgande och mycket stabilt. Gott om utrymme både för tältaren och dennes utrustning. Men som tidigare skribenter påpekat så väger det nästan som ett tvåmanstält.

Hur upplevs upphängningen? Man är ju lite rädd för plast i kyla så att säga.

Jag är 190 cm och tycker inte Akto är besvärligt trångt. Jag kan sitta, lite krum men fullt dugligt. Kanske har kort ryggrad och platt skalle? :)

Men att kroka av innertältet är ju praktiskt ändå!

Hur upplevs upphängningen? Man är ju lite rädd för plast i kyla så att säga.

Jag har inte upplevt något problem med plasten och kylan än så länge. Men å anrda sidan så har jag än så länge bara provat ner till ca: -10 -12 grader. HBs produkter ska ju vara köldtåliga så jag tror inte att det är någon större fara. En fördel med upphängningen, förutom att det går snabbt och är enkelt, är att man kan ha ganska tjocka tumvantar på sig när man kränger på krokarna på stängerna.

Ja, en del faktiskt. Dock håller dom ju inte samma standard som Hilleberg och eftersom att tjejen bad mig önska mig något lite dyrare så är valet relativt enkelt, även om modell är svårare att välja :)

Referensramen för "dyrare" varierar mellan olika personer, men jag antar du och din tjej har samma referensram för familjefridens skull;)

Exped Vela 1 UL 3 säsongs funkar fint, dock är det ganska väl ventilerat så på kalfjäll kan de vara bra med en vindtät sovsäck, tätlet saknar även dragkedjor och byter du ut tältpinnarna så får du ner vikten till ca 1150 g du får garanterat aldrig problem med kondens om du inte sitter med köket igång i tältet då
Men se upp så du verkligen får UL modellen och inte den vanliga Vela 1 verkar vara många som förväxlar dessa i butik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips