Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik

Jag är en glad ägare till Lundhags Core dubbelpik. Det enda jag för närvarande inte är nöjd med är att jag vill flytta tyngden från den ena staven till den andra, eftersom jag vill ha möjlighet att fästa ihop stavarna med den tyngsta staven längst ner. Är det någon som vet om det går och har provat?

Som kuriosa kan jag nämna att tillverkaren inte har varit konsekvent i vilken stav som är tyngst utan det skiljer sig åt från exemplar till exemplar.

Det är så alltså att tyngdens placering varierar? Det ante mig!

Jag har samma pik, och har också tyngden i den övre staven. Jag tänkte att det enklaste vore att vända plastclipsen så att de sitter på den tunga staven. De sitter med självborrande skruvar. Skruvarna går lätt genom själva stavens aluminium, men den ena skruven (den övre tror jag) gick sedan bet mot vad jag tror är vikten. Jag tänkte fortsätta borra med en metallborr i hålet men har inte kommit så långt än. Tills vidare är clipsen tillbakavända, men jag tror fortfarande att detta är det enklaste sättet.

Jag kom inte på tanken att plocka isär stavarna och ta ur vikten. Det fanns inget uppenbart sätt för mig, men jag har heller inte försökt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips