Flygrädsla vs. Aeroflot till Thailand???

Motsäger du inte dig själv när du säger att de inte ligger så bra till trots det goda facit. :)

Jag håller med om vissa ovanstående kommentarer som handlar om beslutsfattande. Tyvärr är (troligt) inte människan rationell så hon kommer aldrig att förstå att det är farligare, att ge sig ut och jogga då man kan bli attakerad av Hassans Doberman, än att flyga med det mest olycksdrabbade flygbolaget i vårlden. I grunden så handlar det om felaktiga och orellevanta ascosiationer vilket skapar en ogrundad rädsla. Men det är som sagt mänskligt.
 
Re: Nja

slob; sa:
(Har flygit med Aeroflot 12 flighter tidigare from sent 90-tal, två 4 h förseningar, ingen magsjuka. Rätt bra facit!)

uhum ... de tre senaste gångerna jag har flygit med SAS/StarAlliance så har bagaget kommit mer än 24 timmar försent på utresa två gånger och mer än två dagar försent på en hemresa. Samt en gång blev jag försenad 12+h på hemresa samt 4h(?) timmar försenad första utresan och 7h på den tredje... rätt kasst facit...

/ Fredrik
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Subjektivt

Alla uppplevelser upplevs naturligtvis subjektivt. Vissa tycker det är värre att gå till tandläkaren än att flyga med Kalle Anka Airways.

I sammanhanget får man väga in att för det fall planet störtar riskerar man att brinna upp, emedan Hassans hund i värsta fall föranleder blodvite och en stelkrampsspruta.

Skulle vilja höra en analys av en matematiker om risk/slump m m...
 
Re: Subjektivt

Ingels; sa:
Alla uppplevelser upplevs naturligtvis subjektivt. Vissa tycker det är värre att gå till tandläkaren än att flyga med Kalle Anka Airways.

I sammanhanget får man väga in att för det fall planet störtar riskerar man att brinna upp, emedan Hassans hund i värsta fall föranleder blodvite och en stelkrampsspruta.

Skulle vilja höra en analys av en matematiker om risk/slump m m...

Struntprat.

Ta och kolla upp hur många som avlider av hundbett. Det är lite ironiskt när du gör ett liknande misstag som jag tar upp i mitt inlägg. Jag kan dock hålla med om att det är svårt att göra jämförelser då det är så olika företeelser.

Vad gällande statistik så är det ca 100 gånger farligare att åka bil än flyga. Det är dessutom ca 10 gånger farligare att åka motorcykel än bil ( om jag inte missminner mig)

Risken för att dö om man flyger med etablerade företag är ca 1 på 11 miljoner. Mao om man flyger varje dag i 40 år så är risken ca en promille (1/1000).
 
Slutsats

Jag har läst igenom diskutionen och kommit fram till att det verkar vara så att Aeroflot är billigare. Det finns troligtvis andra bolag som är billigare på specifika resor. Fortsätt leta!!

Att servicen på Aeroflot är sämre än andra bolag tycker även de flesta. Man får vad man betalar för...

Angående säkerheten så är risken minimal både för Aeroflot och andra flygbolag så det är ingen skillnad på vilket flygbolag man väljer. Det som har betydelse för sin säkerhet är hur man tar sig till flyget och hur man har tänkt förflytta sig när man har kommit fram. Det som verkar vara säkrast är att inte åka alls på semester utan stannar hemma. Sen ur säkerhetssynpunkt så är det tåg, bil och motorcykel som gäller.

Är det något viktigt jag har glömt?

/Stellan
 
Goda erfarenheter

Jag flög med Aeroflot till Thailand 1994 och till Chile 1995. Det var helt ok. Inget att klaga på. God mat och helt ok service. Det var dessutom gott om plats i planet till Thailand minns jag, så man kunde göra anspråk på tre säten för egen del och sova gott om natten!
Men hur mycket det ligger i skräckpropagandan om dålig säkerhet känner jag inte till. Ö h t är det ju otroligt sällan man hör om flygkrascher med tanke på att det är tusentals plan i luften varje dag, så man bör väl inte skrämma upp sig alltför mycket.

Caroline
 
Re: Slutsats

j_stellan; sa:
Sen ur säkerhetssynpunkt så är det tåg, bil och motorcykel som gäller.

Är det något viktigt jag har glömt?

/Stellan

Du får nog läsa igenom det en gång till. :)

För alla som studerar kan jag rekomendera Kilroy travel. Inte för att jag har använt dom men generellt sett har dom bra priser med bra bolag.
 
Orädd kycklingätare?

Struntprat.

Ta och kolla upp hur många som avlider av hundbett. Det är lite ironiskt när du gör ett liknande misstag som jag tar upp i mitt inlägg. Jag kan dock hålla med om att det är svårt att göra jämförelser då det är så olika företeelser.

Vad gällande statistik så är det ca 100 gånger farligare att åka bil än flyga. Det är dessutom ca 10 gånger farligare att åka motorcykel än bil ( om jag inte missminner mig)

Risken för att dö om man flyger med etablerade företag är ca 1 på 11 miljoner. Mao om man flyger varje dag i 40 år så är risken ca en promille (1/1000). [/QUOTE]

Jag utgår från att du i konsekvens med tidigare framförda quasi-sannolikhetsteorier inte drar dig för att köpa gatutillagad kycklingkött i Thailand - oavsett ursprung.
 
Aeroflot - en upplevelse

Jag har jobbat i Ryssland, flög in/ut ur landet med Aeroflot.
Ett bolag som ser möjligheterna före begränsningarna.
Vid ett tillfälle fick jag åka i ett plan där piloten hade tjänstgjort måååååååååånga timmar i Afganistan - inte med hjälpsändningar så att säga ...

Planet var överbokat, med ALLA kom med.
Alla fick ju naturligtvis inte en sittplats - men de kom de med från punkt A till punkt B.
Två personer fick åka i lastutrymmet, det var ett mindre plan, med lastutrymme längst bak i planet - där satt de, med egen kraft sittande på packningen - hållande i det gröna packnätet.

Fram kom vi - hem kom de två personerna.

Aeroflot - en upplevelse utöver det vanliga ...
;-)

/A
 
Flög med Aeroflot till Bankok för tio år sedan... Planet Moskva-Bankok var en Boeing tror jag medans flighten mellan Gbg o Moskva var ett ryskt plan. Kommer aldrig att glömma de lucklösa bagagehyllorna eller hur skitig väggen mellan första o andra klass var. Precis i den höjd stewarden satte handen för stöd såg man att det hade sökts stöd 1000 000 000 gånger av svettiga flygvärdinnehänder...
Värst var ju dock det oskyddade bagaget. Kunde inte sluta tänka på hur kabinen hade sett ut under en krasch, t o m en lindrig nödlandning.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips