flyga med ryggsäck!

Jag ska flyga upp till Kiruna i sommar med ryggsäck,så jag undrar om man vågar att fästa något på utsidan av ryggsäcken typ. vandrarstavar,spötub m.m.
tänkte mest om dom kastar o slänger med ryggan så dom lossnar eller blir förstörda.
man kanske inte ens får ha något på utsidan av ryggan när man checkar in den??

som sagt så ska ha flugspön med också så man ska kanske tejpa ihop spötub o stavar o checka in dom.


jag tänkte packa tältbågarna löst i ryggarn

o så tänkte jag på om dom är vårdslösa med ryggan om det finns tillomed riska att tältbågar i ryggan kan ta skada om man har packat dom lite illa i ryggan??typ att dom får en smäll så det blir veck på tältbågarna.

så vad har ni för erfarenheter från från era flygresor med stor ryggsäck här i sverige??

/P
 
Jag skulle nog välja att checka in det som separata kollin. Dra ihop stavar och spötub med tejp eller spännrem och checka in det utan att det sitter fast på väskan. Då är dem mindre risk att det faller av och saknar märkning, fastna, hamnar underst etc. (Jag reste med en person som checkade in sovsäcken som enskilt kolli eftersom det var krångligt att sätta fast den på något bra sätt)

Jag har helst överdrag på ryggsäck när jag checkar in den för att inte förstöra spännen och för att det är så snabbt och enkelt gjort att öppna en ryggsäck och sno innehåll. Men det kanske inte är aktuellt med några hekto extra om du ska ut och vandra.
 
Jag väljer ramlös säck och packar ingenting utanpå, utom liggunderlag som viks och spänns under locket (typ försvarets metod). Spänner dessutom en rem runt säcken/liggunderlaget.

Min "flygsäck" har inga klips-spännen som kan gå upp under hanteringen och bärbältet kan dras bakvänt runt säcken och spänns med haverisäkert spänne.

Med ramsäck skulle jag vara försiktig, har polare som fått ramarna förstörda i bagagehanteringen...

//Johan
 
aldrig

Jag flyger aldrig med en ej väl inpackad rygga.

Jag har sett så många södertrasade bärremmar på ryggsäckar som kommer på banden på flygplatsen så det räcker.

För en liten kostnad kan du köpa en flightbag stor nog att rymma din rygga och din spötub.

Annars köp en något kraftigare sopsäck stoppa in ryggan och spötuben & förslut med buntband.

MVH
zzeezz
 
Det är bara att be om en plastsäck, när man flyger med barnvagn får man en så dom finns.
 
Jag flyger aldrig med en ej väl inpackad rygga.

Jag har sett så många södertrasade bärremmar på ryggsäckar som kommer på banden på flygplatsen så det räcker.

För en liten kostnad kan du köpa en flightbag stor nog att rymma din rygga och din spötub.

Annars köp en något kraftigare sopsäck stoppa in ryggan och spötuben & förslut med buntband.

MVH
zzeezz

vart kan man köpa en flightbag för en billig peng då??

annars så får jag väl kör jag med dubbla sopsäckar.

mvh/pette
 
sätt ihop remmarna på framsidan av ryggsäcken, och spänn åt dem ordentligt. Så har jag gjort på otaliga flygresor inom och utanför Sverige och aldrig haft ngra problem med söndriga remmar. Om du försöker checka in en ryggsäck med lösa grejor utanpå, typ stavar, liggunderlägg, kommer du med största sannolikhet bli stoppad redan vid 'bagage drop', om inte så kommer du bli av med dina grejor utan ngn chans att få tilbaks dem eftersom de inte hade ngra egna bagage tags. Plastsäckar finns inte på alla flygplatser och ffa så är de inte gratis överallt. Men du kan ju ta en vanlig sopsäck hemifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Flyga med vandringstavar? Transportera 6
Eklundan Att flyga med cykel Transportera 1
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Davva2 Flyga in i fjällen Transportera 21
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
Vandrare Flyga ut saker och folk med helikopter? Transportera 1
Unis Flyga från Kiruna Transportera 0
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.