Flyga med vandringstavar?

Hej alla,

Min kollega säger att vi inte behöver checka in våra ryggsäckar när vi ska flyga till Molde på vår helgvandring i Sunnmørealperna den kommande helgen.

Eftersom vi båda har stavar med oss så tycker jag det verkar underligt att vi ska få ta med oss dem med in på flyget. I tillägg har jag en kniv i ryggsäcken! Inte så lätt att ta med sig en kniv ombord på flyg idag, eller hur!

Så min fråga här är om det är någon som har just denna erfarenhet - alltså att inte behöva checka in stavar och ev eggverktyg? Hur är det föresten med en tändare, får man ta med en sån på flyget?

Jag tänker hur som helst förbereda mig med att ha stavarna inpackade i en sopsäck. Jag tänker även lägga kniven och tältspiken med stavarna.

wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Sunnmøre


/Andreas
 
Kniven kan du glömma, inte en chans att du får ta med den ombord på ett flyg idag! Mitt råd är att du inte ens försöker få med den, då strul i säkerhetskontrollen inte är uppskattat och de har ganska lite sinne för humor;)

Vad gäller stavarna borde det gå bra om de är ihopfällbara., men reglerna är lite märkliga...fiskespön (även flerdelade) är inte tillåtna, men oftast går det bra ändå. paraplyer och kryckor är OK, så ihopfällda teleskopstavar borde går bra.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...ord/Foremal-du-inte-far-ta-med-i-handbagaget/
 
med tanke på rubriken...

...det blir nog svårt att få tillräckligt med luft under stavarna för att lyfta... men flaxa går nog.
 
Kniv är som sagt helt uteslutet. Kolla även dina bestick så att kniv (och kanske även gaffel) inte kan uppfattas som spetsiga eller vassa. En kompis blev av med sin matkniv vid flygbyte i Indien på grund av det.

Stavar (mina är 3-delade) har gått bra både till Island och Nepal inne i kabinens bagagehylla, ihop med ryggsäcken. Men jag tror att det är kört om ändarna är spetsiga. De bör nog vara trubbiga, vilket mina är.
 
Stavfel, eller inte...

Hej

Jag har samma fundering vad gäller vandringsstavar.
Transportstyrelsen har skrivningen som länkas ovan, men om man kollar på olika flygbolags egna regelverk så omfattas ofta vandringsstavar i det som anges vara förbjudet att ha i handbagaget. Det framgår inte om även teleskopiska avses.
Har dock inte gått steget vidare och ringt till något/några bolag för att kolla.
Tänker att det kanske vore en bra idé så att jag inte står där med mina tusenkronorsstavar och tvingas dumpa dem för att slippa få ryggan skickad på bagagebandet ...

Mvh Curt
 
Sist jag flög (inrikes Oslo-Narvik) fick jag inte ens behålla min bönblandning (Go Green, Salsa mix). Visst, det är en produkt som kan få magen att skjuta artillerield men annars rätt ofarlig...

Mina stavar var incheckade i huvudbagaget...
 
Trots ca 200 flygresor årligen i jobbet, blir man ständigt överraskad över nya besked i säkerhetskontrollen. Jag planerar alltid innan och chansar aldrig, bättre att förekomma än förekommas;)...kollar handbagage och fickor..
Vad gäller handbagage är det alltid bra att kolla med flygbolaget i förväg om man är osäker, men var beredd på att säkerhetskontrollen på resp flygplats kan ha andra idéer. Det man får ta med sig ombord på en flygplats kan förändras vid nästa mellanlandning, har drabbat mig flera gånger!
Tänk även på maxmått och vikter på handbagage, IATA tillåter måtten 56x45x25 cm och tror jag det är 8kg nu (?), men flygbolagen kan ha andra regler (ofta mindre tillåtna mått).

Jag har flugit med ryggsäcken som incheckat bagage flera gånger, men alltid haft den i en flight bag för att skydda inte minst bärsystemet och dess remmar från transportskador. Flight bagen ihop med lite resekläder brukar jag sedan lämna in till förvaring på ex flygplatsen (hotell, vandrarhem, bussterminal etc) tills jag skall hem igen. Vanliga ryggsäckar med integrerad ram tål ganska mycket bara man skyddar bärsystemet och packar innehållet säkert. Att checka in en fullpackad ramryggsäck skulle jag inte ens överväga. Känligaste delarna i innehållet för slag och transportskador är enligt mig ex tältstänger, vandringsstavar, fiskespön etc

IATA skriver följande vad gäller "farligt gods" som inte får tas med ombord (notera golfklubbor, biljardköer etc, och "sharp pointing devices"...så ta inte för givet att du får ta med dig vandringsstavarna ombord (du hittar även svar på din fråga om tändare i texten nedan):
--
"Dangerous goods and baggage
Some governments have directed that for safety reasons, all knives, sharp objects or cutting implements of any kind and of any length, whether of metal or other material, and some sporting goods must be packed in checked baggage. They cannot be carried in the cabin baggage nor on your person.

These items include (but are not limited to) knives (including household cutlery) and knife-like objects, box cutters, corkscrews, straight razors, metal nail files, scissors of any kind and of any length, dangerous goods (hazardous materials (unless approved)), tradesmen's tools, hypodermic needles (unless required for medical reasons), knitting needles, other sharp pointed/penetrating objects and sporting goods such as bats, bows and arrows, cues, darts, golf clubs and sling shots (catapults), martial arts devices, real/toy/replica weapons (whether plastic or metal).

These articles are likely to be removed and not returned. Passengers requiring the use of medical syringes in flight such as diabetics and other passengers with documented proof of medical need must ensure that it is professionally packed and labelled. If it is not, the medication is likely to be removed.

Some items cannot be carried in checked baggage – for instance gas canisters, lighters, fireworks. If you are concerned that something that you wish to pack may not be allowed then check with your airline. Items that are considered to be too dangerous for checked baggage will be removed and probably not returned to you.

Check with your travel agent or directly with the airline concerned."
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.