Flyga in i fjällen

En fundering som jag inte har för avsikt att realisera den närmaste tiden men som man ändå kan drömma lite om:

Oftast har jag ganska ont om tid till att realisera årets fjällvandring/skidåkning. Det brukar vara ungefär en vecka och då blir det i mitt fall ofta att jag hamnar i Abisko/Nikkaloukta terrängen. Kombinationen högfjäll och lätt att komma till lederna gör att det bara blir så. Men jag börjar få slut på fantasi för vilka varianter man kan gå, Mårmapasset, Jojoleden, Katterjokk etc.

Därför har jag börjat fundera på att någon gång i framtiden bryta mot ett av mina tabun att inte flyga in i fjällvärlden för att nå in på något nytt härligt område som jag aldrig varit inne på och ändå kanske hinna med det på runt en vecka.

Vilket högfjällsområde skulle ni rekommendera att besöka som man inte kommer åt med vanliga kommunikationer? Varifrån skulle ni isf åka helikopter från? Jag har aldrig varit i Sarekområdet så det kanske är ett alternativ? Kanske flyga in men vandra till kommunikationerna eller tvärtom? Vilda idéer välkomnas!

Ja, jag är en stressad Stockholmare om någon undrar. :)
 
Vilket högfjällsområde skulle ni rekommendera att besöka som man inte kommer åt med vanliga kommunikationer? Varifrån skulle ni isf åka helikopter från? Jag har aldrig varit i Sarekområdet så det kanske är ett alternativ?

Jag skulle flyga från Ritsem till gränstrakterna strax norr om Svartijåkka, vandra söderut mot Padejelanta och sen vidare österut genom Sarek mot Ritsem.
 
En gång för länge sen, i början av min fjällvandrarkarriär, gjorde jag samma sak som du tänker göra. Vi var ett gäng som flög till nationalparksgränsen i Sarek. Jag kommer aldrig göra om det... Själen blev på ett ställe o kroppen på en annan. Jag föredrar numera det långsamma insteget, att så långt det nu är möjligt istället ta sig fram för egen maskin. Kommer in bättre "i lunken" så att säga. Har åkt båt ibland men det kändes inte som om man störde på samma sätt som när man kommer indundrades med en helikopter. Smaken är dock som baken - delad.
Lycka till!
 
En gång för länge sen, i början av min fjällvandrarkarriär, gjorde jag samma sak som du tänker göra. Vi var ett gäng som flög till nationalparksgränsen i Sarek. Jag kommer aldrig göra om det... Själen blev på ett ställe o kroppen på en annan. Jag föredrar numera det långsamma insteget, att så långt det nu är möjligt istället ta sig fram för egen maskin. Kommer in bättre "i lunken" så att säga. Har åkt båt ibland men det kändes inte som om man störde på samma sätt som när man kommer indundrades med en helikopter. Smaken är dock som baken - delad.
Lycka till!

Jag är egentligen av samma åsikt men om man ska hinna med turen på c:a en vecka blir det lite "groundhog day" över fjällvandringen när man alltid börjar och/eller slutar på samma ställen.
 
Flyg med helikopter från Kvikkjokk till Kutjaure. Vandra sedan genom Sarek ner tillbaka till Kvikkjokk. På kartan nedan, den tur jag senast gick i Sarek. Turen kan naturligtvis varieras hur mycket som helst.
God tur!
 

Bilagor

  • Sarek.jpg
    Sarek.jpg
    225.4 KB · Visningar: 6,643
Var ligger det? Sökte på Google men lyckades inte hitta något annat än denna tråd. (Måste säga att Google indexerar blixtsnabbt!) Menar du Sårkåjaur?

Rimligtvis är det Sårjåsjávrre som avses, vid vilken den berömda Konsul Perssons stuga ligger, precis utanför nationalparksgränsen. Sjön återfinns i den norra delen av Sulitelma-området, en dagsetapp sydväst om Stáloluokta.
 
Låter som två mycket spännande resmål. Hur är det med vinterturer? Vågar mig inte på Sarek på vintern då jag hört att lavinrisken ska vara stor där.
 
Håller man sig i större dalgångar så är det lugnt med lavinrisken. Smala dalgångar (Lullihavagge t ex) omgivna av branta lavinbenägna sluttningar bör man ha lite uppmärksamhet inför då lavinkäglan kan nå dalbotten.
 
Rimligtvis är det Sårjåsjávrre som avses, vid vilken den berömda Konsul Perssons stuga ligger, precis utanför nationalparksgränsen. Sjön återfinns i den norra delen av Sulitelma-området, en dagsetapp sydväst om Stáloluokta.


Eller om Britt nu fortsatte på min idé, för då är det Sårjåjavre väster om Ubmas :)

Det här med stavningen är ju ett jidder...
 
Flyg med helikopter från Kvikkjokk till Kutjaure. Vandra sedan genom Sarek ner tillbaka till Kvikkjokk. På kartan nedan, den tur jag senast gick i Sarek. Turen kan naturligtvis varieras hur mycket som helst.
God tur!
Verkar vara en riktigt trevlig tur det där. Hittade även dina bilder från turen på din profil (uppskattat). Du har möjligtvis inte skrivit ner din tur, funderingar, upplevelser längs turen och publicerat den?
Vad kostade helikoptern från Kvikkjokk till Kutjaure? Mygg?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.